Wtorek, 20 października 2020

imieniny: Ireny, Kleopatry, Witalisa

RSS

Jastrzębie jednak bez linii CPK? Szkody górnicze uderzają w Kolej Dużych Prędkości

30.09.2020 19:55 | 28 komentarzy | art

Włodarze Godowa, Gorzyc, Mszany i Jastrzębia-Zdroju spotkali się 24 września w Warszawie z pełnomocnikiem rządu ds. budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego celem omówienia trasy linii Kolei Dużych Prędkości nr 170, która ma przebiegać przez nasz region. Tam usłyszeli, że wariant przez Jastrzębie nie jest już brany pod uwagę. Dlaczego?

Jastrzębie jednak bez linii CPK? Szkody górnicze uderzają w Kolej Dużych Prędkości
W spotkaniu u wiceministra Marcina Horały wzięli udział Ewa Gawęda, Mariusz Adamczyk, Daniel Jakubczyk, Mirosław Szymanek i Roman Foksowicz. Szczególnie dwaj ostatni nie usłyszeli tam dobrych wieści. Fot. UG Mszana.
Wiesz coś więcej na ten temat? Napisz do nas

Dzięki wsparciu senator Ewy Gawędy, Roman Foksowicz, wiceprezydent Jastrzębia Zdroju, Mariusz Adamczyk, wójt Godowa, Daniel Jakubczyk, wójt Gorzyc i Mirosław Szymanek, wójt Mszany pojechali na spotkanie z wiceministrem infrastruktury Marcinem Horałą, by przedstawić mu wspólne stanowisko, popierające najkorzystniejszy dla tych gmin przebieg kolei szybkich prędkości przez Jastrzębie Zdrój. Tymczasem okazało się, że projektanci przestali brać ten wariant pod uwagę. - Forsowany jest najmniej korzystny dla gminy Mszana i gminy Świerklany wariant W54, czyli biegnący ze Skrzyszowa wzdłuż autostrady A1 w Połomi i dalej przez Świerklany. Nie chcemy się na taki przebieg zgodzić - mówi wójt Mszany, Mirosław Szymanek.

- Zrezygnowali z wariantu przez Jastrzębie Zdrój po opiniach spółek górniczych powołujących się na duże szkody górnicze. Konsultowali się jednak tylko z JSW i PGG, nie pytano o zakres wpływów górniczych Spółki Restrukturyzacji Kopalń. A przecież u nas również szkody i wpływy górnicze nadal występują - mówi Szymanek.

Samorządy przekazały wiceministrowi pisemne uwagi wobec wariantu W54, który jest najgorszą opcją dla Mszany, oznacza bowiem przecięcie autostrady, wielu dróg, ingerencję w zabudowę jednorodzinną, hałas i inne utrudnienia. - Zwróciłem także uwagę, że z powodu różnicy wzniesień i szkód górniczych inwestycja będzie niezwykle kosztowna - mówi wójt Mszany.

- Dobrze, że to spotkanie się odbyło, bo dowiedzieliśmy się, że proponowany przez samorządowców wariant został wstępnie odrzucony. Jednak dzięki spotkaniu nic nie jest jeszcze przesądzone. Wójt Szymanek zwrócił uwagę na to, że wariant, za którym optuje obecnie CPK również przebiega po szkodach górniczych. Tego CPK nie wie, bo nie konsultowało się ze Spółką Restrukturyzacji Kopalń, która jest właścicielem tych terenów – mówi senator Ewa Gawęda. Jak dodaje, na spotkaniu ustalono, że zorganizowane zostanie kolejne spotkanie samorządowców z przedstawicielami CPK, projektantami i szefami spółek górniczych. - Po to, by wypracować jak najlepszy przebiegi linii nr 170 – kończy Gawęda.

- Ustaliliśmy, że spotkamy się jeszcze raz: CPK, samorządy i spółki górnicze, aby przeanalizować, czy prognozowane szkody górnicze w rejonie Jastrzębia będą tak duże, że faktycznie uniemożliwią budowę linii szybkich prędkości do tego miasta. Trzeba szukać innych rozwiązań, bo wariant W54 jest dla nas po prostu zły - dodaje wójt Szymanek.

Ludzie:

Ewa Gawęda

Ewa Gawęda

Senator RP