Sobota, 6 czerwca 2020

imieniny: Dominiki, Norberta, Laurentego

RSS

W Łaziskach również przeciwni linii kolejowej CPK. Mają inny pomysł

06.03.2020 07:43 | 18 komentarzy | art

W czwartek 5 marca odbyło się drugie zebranie dla mieszkańców gminy Godów, poświęcone konsultacjom przebiegu nowej linii kolejowej nr 170 dla kolei dużych prędkości, która ma powstać w ramach budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego. Podobnie jak dzień wcześniej w Skrzyszowie, tak i na czwartkowym zebraniu w Łaziskach mieszkańcy zdecydowanie odrzucili pomysł budowy linii na terenie sołectwa i gminy. 

W Łaziskach również przeciwni linii kolejowej CPK. Mają inny pomysł
Mieszkańcy Łazisk szczelnie wypełnili remizę OSP i jednogłośnie zagłosowali przeciw temu by linia CPK przebiegała przez ich miejscowość i gminę
Wiesz coś więcej na ten temat? Napisz do nas

Włodarze gminy już przed zebraniem spodziewali się, że w Łaziskach mieszkańcy będą mieć podobne zdanie, jak dzień wcześniej mieszkańcy Skrzyszowa, Podbucza i Krostoszowic. - To zrozumiałe, bo znów to nasza gmina i jej mieszkańcy mają ponieść koszty społeczne dużej inwestycji, jak 10 lat temu przy budowie autostrady A1. Rada gminy podejmie uchwałę zgodną z oczekiwaniami mieszkańców, ale też musimy ją dobrze uargumentować. Być może zaproponujemy, żeby linia biegła z Czechowic-Dziedzic przez Zebrzydowice na Bogumin, omijając naszą gminę - powiedział nam tuż przed rozpoczęciem zebrania w Łaziskach Antoni Tomas, przewodniczący Rady Gminy w Godowie. 

Podobnie jak w Skrzyszowie, zastępca wójta Godowa Tomasz Kasperuk przedstawił mieszkańcom Łazisk, których do remizy OSP przyszło ponad setka, opinię Urzędu Gminy na temat każdego z proponowanych przez CPK w konsultacjach przebiegów linii nr 170. Omówił również pomysły gminy, zaznaczając, że nie ma pojęcia, na ile są one w ogóle możliwe do realizacji. 

Uczestnicy zebrania wskazywali na ekonomiczne wątpliwości dotyczące realizacji linii CPK. - Czy ktoś zapytał pełnomocnika rządu ds. CPK o jakąkolwiek dokumentację  ekonomiczną tego przedsięwzięcia? Bo nie chcę, żeby za czyjeś chciejstwa płaciły w przyszłości moje wnuki - powiedział pan Andrzej Surma. 

Tomasz Kasperuk przypomniał, że plan budowy linii znajduje się w początkowej fazie konsultacji i po prostu nie są oszacowane jeszcze dokładne koszty tego przedsięwzięcia. - Ale w Jastrzębiu pełnomocnik rządu ds. CPK mówił, że kilometr budowy linii kolejowej może kosztować od 30 do 80 mln zł - powiedział Kasperuk. 

Mieszkańcy zwracali też uwagę na inne ekonomiczne okoliczności, które ich zdaniem dotkną już konkretnie gminę i jej mieszkańców. - Linia ma biec przez tereny inwestycyjne. Te działki zostaną utracone, nie powstaną miejsca pracy, gmina straci podatki - mówiła jedna z pań obecnych na zebraniu. - Przeciwnikiem kolei nie jestem, ale trzeba zdać sobie sprawę, że jeśli zostanie wybudowana, to nieruchomości położone w jej pobliżu stracą na wartości - dodał inny uczestnik zebrania. 

W głosowaniu mieszkańcy Łazisk jednogłośnie opowiedzieli się przeciw budowie linii CPK na terenie Łazisk i gminy. Antoni Tomas zapowiedział, że rada gminy zaproponuje budowę linii przez Czechowice-Dziedzice, Jastrzębie do Bogumina, która mijałaby gminę. W takim wariancie linia nie będzie przebiegać jednak przez centrum Jastrzębia, nie powstanie tam dworzec, co, jak przypomniał Tomasz Kasperuk, jest sprzeczne z deklaracjami samego Jastrzębia, które chce na powrót mieć kolej. - Dworzec w takim wariancie powstałby w Zebrzydowicach. To niedaleko i dla nas i dla mieszkańców Jastrzębia. Zresztą Zebrzydowice kiedyś były zdaje się częścią Jastrzębia - zakończył Tomas. 


Na zebraniu  - podobnie jak w Skrzyszowie - obecny był również przedstawiciel Towarzystwa Entuzjastów Kolei, pan Jan Psota. Zaprezentował wariant forsowany przez TEK. To wariant z Katowic do Ostrawy (tzw. szprycha nr 7, której częścią ma być linia 170, również ma połączyć te miasta), ale omijający Jastrzębie, a także gminę Godów. TEK postuluje by kolej dużych prędkości biegła w naszym regionie z Żor, przez gminę Mszana, Wilchwy z budową w tej dzielnicy Wodzisławia stacji kolejowej, gminę Gorzyce w kierunku Bogumina. Ewentualnie drugi wariant miałby biec przez centrum Wodzisławia, zakłada też powiązanie tej linii z istniejącą linią kolejową nr 158. Dodatkowo TEK proponuje budowę linii pomocniczej, łączącej Wodzisław z Jastrzębiem (bądź to na bazie dawnej LK 159, bądź krótszą na bazie zlikwidowanej linii 875). TEK argumentuje, że to warianty tańsze i łatwiejsze w realizacji, ze względu na to, że biegną w dużej mierze po ugorach i terenach niezamieszkałych. Ze szczegółami propozycji TEK można się zapoznać tu.


Przypominamy, że konsultacje przebiegu linii nr 170 CPK trwają do 10 marca. Warto wziąć w nich udział. Każdy może wyrazić swoją opinię na temat przebiegu linii zaproponowanych przez CPK. Link do formularza konsultacji znajduje sie tu.