Poniedziałek, 12 kwietnia 2021

imieniny: Juliusza, Ludosława, Zenona

RSS

Mieszkańcy Żor chcą oprotestować propozycje nowych linii kolejowych

03.03.2020 22:47 | 6 komentarzy | ska

Wczoraj, 3 marca w Baranowicach odbyło się spotkanie mieszkańców w temacie zaproponowanych przez Centralny Port Komunikacyjny szlaków linii kolejowej 170, która ma powstać w regionie i przebiegać m.in. przez Orzesze, Żory, Jastrzębie-Zdrój, gminę Godów i prawdopodobnie Wodzisław Śląski. - Wszystkie trzy warianty proponowane przez CPK to katastrofa dla miasta Żory – podkreślił Dawid Świerczek, radny miasta Żory, wyrażając tym samym opinię wszystkich obecnych na spotkaniu. Tylu osób salka w siedzibie LKS Baranowice nie widziała jeszcze na żadnym spotkaniu lokalnej społeczności. 

Mieszkańcy Żor chcą oprotestować propozycje nowych linii kolejowych
Mieszkańcy Baranowic tłumnie przybyli na spontanicznie zorganizowane spotkanie.
Wiesz coś więcej na ten temat? Napisz do nas

Mieszkańcy Żor chcą oprotestować propozycje nowych linii kolejowych

Mieszkańcy Baranowic po sprawdzeniu propozycji CPK, dotyczących budowy nowej linii nabrali wielu obaw o swoje domy. Jedna z linii zaproponowanych przez CPK przecina bowiem dzielnicę Baranowice i wiązałaby się z licznymi wysiedleniami. Dla jednych mieszkańców Żor lepszy byłby tor zielony, dla innych niebieski, a dla jeszcze innych pomarańczowy. Należy jednak podkreślić, że miasto dla szybkiej kolei będzie jedynie tranzytem. Na terenie Żor nie jest zaplanowanay bowiem przystanek.

Zdaniem organizatorów spotkania, temat budowy nowej linii kolejowej nie wziął się znikąd, bo uchwałę w tej sprawie radni sejmiku śląskiego podjęli już w 2016 roku. - Władze samorządowe, także prezydent Waldemar Socha, a także my, nie wiemy ile będzie wynosić strefa buforowa dla kolei dużej prędkości – powiedział Adam Kurpas, jeden z inicjatorów spotkania. Strefa buforowa to pas, który oddziela zabudowę od torów. Nawet jeśli CPK przyjęłoby propozycję uchwaloną przez radnych i sugerowaną przez prezydenta Sochę – wariant niebieski, dopasowany do istniejącej linii kolejowej – mógłby on wiązać się z wyburzeniami domów w celu uzyskania odpowiedniej odległości pasa buforowego.

- W gronie znajomych stwierdziliśmy, że trzeba siąść, zobaczyć mapy i sytuację w innych miastach. Burmistrzowie gmin i miast na północ od Żor mają wspólne stanowiska. W Orzeszu działa punkt w urzędzie miasta, gdzie mieszkańcy mogą przyjść, a urzędnicy z nimi skonsultują sprawę budowy linii i podpowiedzą, co należy zrobić, aby wyrazić swoją opinię – podkreślił Adam Kurpas.

Inicjatorzy spotkania przedstawili swój projekt przebiegu nowej linii kolejowej nr 170, który chcą przedłożyć do Centralnego Portu Komunikacyjnego, jeśli nie byłoby możliwe poprowadzenie nowej linii śladem obecnie istniejących torów, lub też jeśli tzw. strefa buforowa wiązałaby się z licznymi wyburzeniami. Obecnie dla kolei pas ochronny to 10 metrów, jednak ustawa nie określa pasu ochronnego dla kolei szybkiej prędkości. Dla porównania we Francji dla TGV to ok. 150 m po każdej stronie torów.

- Proponujemy skupić się nie tylko na tym, aby przesunąć daną linię o 100 metrów w bok, ale chcemy spojrzeć na to szerzej, bo widzimy protesty w całym woj. śląskim. Chcemy przesłać nasz projekt do CPK w ramach konsultacji i prosimy Państwa o podpisy pod tym pomysłem. Generalnie jest tak, że linia kolejowa nawiązuje się do Jastrzębia-Zdroju. Rozpoczynamy trasę w Jastrzębiu, prowadzimy ją bokiem obok Studzionki, zupełnie mijając miasto Żory. Znajduje się tutaj korytarz, którym można poprowadzić linię przez pola, lasy, dostajemy się do lasów kobiórskich i wyprowadzimy linię do Mikołowa, wiążąc się z poszczególnymi liniami lokalnymi. W tym wariancie zaproponowaliśmy możliwość połączenia rozbudowy linii 139, która biegnie z Tychów do Katowic i możliwości przystosowania tej linii. Oczywiście może się to okazać niemożliwe przez zabudowę, możliwości związane z drogami itp. - powiedział zebranym mieszkańcom Seweryn Wróblewski, który przygotował projekt alternatywnego szlaku kolejowego. Rozwiązałby on problem mieszkańców Baranowic, bo zupełnie minąłby Żory.

Proponowany przez mieszkańców Baranowic nowy tor byłby dłuższy od linii zaproponowanej przez CPK o ok. 6 km. Generowałby jednak oszczędności dla inwestora na odszkodowaniach dla wysiedlanych mieszkańców.

- Wszystkie trzy warianty proponowane przez CPK to katastrofa dla miasta Żory – podkreślił Dawid Świerczek, radny miasta Żory. - Linia, która jest przygotowywana, która jest jednym z wariantów, jest zniszczeniem tego, nad czym pracowaliśmy przez wiele lat. Trzeba pamiętać, że za budową tych linii kolejowych idzie specustawa, dlatego nie trzeba uchwalać nowego planu zagospodarowania, nowego studium. Po prostu deklarując wyższy interes publiczny wywłaszcza się i buduje. My oczywiście powinniśmy być przeciwni temu i powinniśmy robić wszystko, aby żaden z tych wariantów się nie spełnił – zapowiedział Dawid Świerczek.

Radna Anna Gaszka wysunęła propozycje, aby obecnie mieszkańcy oprotestowali wszystkie trzy przedstawione przez CPK warianty, bo tego dotyczą konsultacje. Ani mieszkańcy ani radni nie wiedzą, czy uda się poprowadzić nową linię śladem starych torów, ani też jaki będzie tzw. bufor bezpieczeństwa. Nie wiadomo na razie, jaki bufor ma obowiązywać dla kolei dużych prędkości, jaką będzie linia 170. Podczas spotkania można było złożyć podpisy pod protestem, przygotowanym przez radną Annę Gaszkę. Będą one zbierane jeszcze do końca trwania konsultacji i później przesłane do CPK. 

Inicjatorzy spotkania przygotowali też listy na podpisy mieszkańców, którzy chcieliby poprzeć ich projekt poprowadzenia nowej linii z ominięciem Żor. Listy zostały rozdane mieszkańcom, aby ci zbierali podpisy od sąsiadów i znajomych. Dokumenty mają być złożone w czwartek o godz. 19.00 w siedzibie LKS Baranowice. Wtedy również wszyscy, którzy nie podpisali się pod projektem, będą mogli to jeszcze zrobić. Później w ramach trwających do 10 marca konsultacji, podpisy wraz z projektem zostaną wysłane do CPK.

Warto dodać, że jak poinformował 28 lutego podczas konferencji w Jastrzębiu-Zdroju wiceminister Marcin Horała, obecnie trwające konsultacje są wstępnym zbieraniem opinii przed ubieganiem się o tzw. decyzję środowiskową inwestycji. Później przeprowadzone będą jeszcze jedne konsultacje, a przedstawione projekty będą już zawierały sugestie mieszkańców.

PONIŻEJ PORÓWNANIE PRZEBIEGU NOWEJ LINII, ZAPROPONOWANEGO PRZEZ CPK (PRZERYWANE KOLOROWE LINIE) ORAZ ALTERNATYWNEGO POMYSŁU MIESZKAŃCÓW BARANOWIC (CZERWONA LINIA):

Projekt: Materiał własny mieszkańców dzielnicy Żory-Baranowice

W galerii zdjęć znajdują się również szczegółowe mapy dwóch wariantów alternatywnej wersji trasy, zaproponowane przez mieszkańców Baranowic. 

PONIŻEJ PRZYGOTOWANY PRZEZ MIESZKAŃCÓW ŻOR LIST DO CPK, POD KTÓRYM ZBIERANE SĄ PODPISY:

Pobierz List do CPK.docx (format docx, rozmiar ~19.86 k)