Nowiny.pl
Nowiny.pl Regionalny Portal Informacyjny. Codzienny serwis newsowy z terenu Subregionu Zachodniego woj. śląskiego (powiat raciborski, wodzisławski, rybnicki, jastrzębski i żorski).
JastrzebieOnline.pl
JastrzebieOnline.pl JastrzebieOnline.pl to najczęściej odwiedzany portal z Jastrzębie-Zdroju. Codziennie tysiące mieszkańców miasta dowiaduje się od nas o wydarzeniach dziejących się w Jastrzębiu.
eZory.pl
eZory.pl eZory.pl to nowy portal o Żorach stworzony z myślą o dostarczaniu najświeższych i aktualnych informacji lokalnych dla mieszkańców Żor, dotyczących wydarzeń kulturalnych, społecznych, sportowych oraz ważnych informacji miejskich.
AgroNowiny.pl
AgroNowiny.pl Regionalny portal dla rolników. Najnowsze Wiadomości dla rolników, ceny i fachowe porady. Produkcja rolna, hodowla, uprawy, aktualne cenniki rolnicze, technika rolnicza, prawo i agrobiznes.
HistoriON.pl
HistoriON.pl HistoriON to portal dla pasjonatów lokalnej historii. Odkryj fascynującą historię naszego regionu - ciekawe artykuły, wydarzenia, ikony PRL-u, kartka z kalendarza, bohaterowie lokalni, ludzie tej ziemi i biografie na nowym portalu HistoriON.pl
Praca.nowiny.pl
Praca.nowiny.pl Regionalny serwis z ogłoszeniami o pracę oraz informacjami w rynku pracy. Łączymy pracowników i pracodawców w całym regionie.
RowerON
RowerON Projekt „RowerON – wsiadaj na koło, będzie wesoło” to promocja regionu, jego walorów przyrodniczo-kulturowych, infrastruktury rowerowej oraz zachęcenie mieszkańców do aktywnego i zdrowego spędzania czasu.
InspiratON
InspiratON Projekt edukacyjno-medialny „InspiratON – Czas na Zawodowców”, który pomaga uczniom wybrać dobrą szkołę, ciekawy zawód, a potem znaleźć pracę lub założyć własną firmę.
Kupuję - smakuję
Kupuję - smakuję Projekt „Kupuję - smakuję. Wybieram polskie produkty” promujący lokalnych i regionalnych producentów żywności oraz zakupy polskich produktów.
Sport.nowiny.pl
Sport.nowiny.pl Serwis sportowy z regionu. Piłka nożna, siatkówka, koszykówka, biegi. Wyniki, tabele, zapowiedzi.
Sklep.nowiny.pl
Sklep.nowiny.pl Sklep.Nowiny.pl powstał w odpowiedzi na coraz szersze potrzeby naszych czytelników i mieszkańców regionu. Zapraszamy na zakupy wyjątkowych limitowanych produktów!
Instytut Rozwoju Inspiraton
Instytut Rozwoju Inspiraton Instytut powołaliśmy do życia w odpowiedzi na rosnące zapotrzebowanie na przystępne kursy online rozwijające kompetencje zawodowe. Naszą misją jest tworzenie kursów wspierających rozwój kariery naszych kursantów.

Ściąga cię? Ustaw geometrię

W każdym samochodzie, niezależnie od marki, średniej liczby pokonywanych kilometrów i wieku auta trzeba co jakiś czas sprawdzić geometrię kół. Od prawie 2 lat tę usługę można wykonać w Raciborzu na najwyższej jakości urządzeniu Hunter.

Huntera sprowadzili do swojego warsztatu Andrzej i Piotr Prusiccy. – Chcieliśmy urządzenia z najwyższej półki. Zdecydowaliśmy się na amerykańską markę. To był dość kosztowny zakup, bo kilkukrotnie droższy od standardowych urządzeń. Celem była obsługa każdego, nawet najbardziej wymagającego klienta, z takowym samochodem, gdzie rodzaj zawieszenia jest bardziej skomplikowany niż gdzie indziej – tłumaczy Piotr Prusicki. Samo doposażenie tej maszyny kosztowało więcej niż niektóre z kompletnych urządzeń, tych z niższych przedziałów cenowych.

Ściąga cię? Ustaw geometrię
Fot. Podczas ustawiania geometrii na każde z kół zakładana jest specjalna głowica

Niepotrzebne wydatki

Serwis Prusickich od lat niezmiennie kojarzy się przede wszystkim z oponami. Zła zbieżność – element geometrii kół – ma ogromny wpływ na zużycie opon. W nowych samochodach zakłada się teraz coraz większe opony. Kosztują też coraz więcej.

– Kiedyś do opla astry na komplet opon wystarczyło 600 zł. Najnowsze modele wychodzą na „osiemnastkach”, gdzie 4 koła kosztują nawet 2,5 tys. zł. W popularnych SUV–ach te nakłady są jeszcze wyższe, bo koła są już 19–20 calowe – podaje pan Piotr, wskazując na powiązanie wydatków na opony z regularnym sprawdzaniem, czy auto w odpowiedni sposób trzyma się jezdni. – Geometria kół jest wtedy bardzo istotna, bo nawet jej niewielkie przestawienie sprawia, że opony zaczynają się zużywać nierównomiernie – wyjaśnia Prusicki. Klient, który tego nie dopilnuje, będzie musiał ponieść spore wydatki, po sezonie jazdy na tak niszczonym ogumieniu. – Wtedy sprawdzenie i ustawienie geometrii – wydatek ok. 120 zł – wydaje się niewielkim nakładem wobec zaoszczędzenia dwóch tysięcy złotych na nowym komplecie opon – zauważa pan Piotr.

Wiedza i sprzęt

Prowadząc serwis oponiarski, Prusiccy sami diagnozują przy wymianie kół, czy wszystko jest z nimi w porządku. – Że coś jest nie tak, widać właśnie po oponach. Mechanik zdejmie koło i sygnalizuje. Tu nie trzeba się na tym znać. Kiedy widzi się, że opona ma w połowie zużyty bieżnik, a w drugiej jeszcze całkiem niezły, a kupiono ją np. niespełna rok wcześniej. By odpowiedzieć dlaczego tak się dzieje potrzebna jest wiedza i sprzęt, i tym właśnie dysponujemy – mówi nam P. Prusicki.

Firma ma już dwuletnie doświadczenie w sprawdzaniu geometrii kół. Zyskała renomę, z jej usług korzystają inne, mniejsze warsztaty. Przez ten czas wyspecjalizowali się nawet w konkretnych markach, budując swe doświadczenie w obsłudze konkretnych modeli. – Niektóre z aut są tak specyficznie zbudowane, że trzeba się ich nauczyć. Znamy warsztaty z podobnym wyposażeniem jak nasze, które te samochody, którymi my zajmujemy się niemal masowo, miewają bardzo rzadko. Choć konkurencja jest również wyposażona w podobny sprzęt, to procentuje doświadczenie w obsłudze – uważa Piotr Prusicki. Prowadzony wspólnie z ojcem Andrzejem warsztat „wyprodukował” nawet specjalne obciążniki stosowane przy sprawdzaniu geometrii kół. – Ileś kilogramów trzeba na prawy przód, a ileś do bagażniku. Dyktuje to maszyna. BMW czy Opel są pod tym względem szczególnie wymagające – uśmiecha się pan Andrzej Prusicki. W Raciborzu wykonali w tym celu własne obciążniki, nie ustępujące w niczym tym dostępnym na rynku motoryzacyjnym u renomowanych firm. – Wiemy, co mamy – podkreśla pan Andrzej.

Teoria i praktyka

Co istotne to pracujący u Prusickich mechanicy muszą się dostosować do wysokiego poziomu, jaki reprezentuje urządzenie Hunter do geometrii. – Nie każdy potrafiłby to obsłużyć. Nasz mechanik przechodzi cykliczne szkolenia w różnych ośrodkach i warsztatach. Był np. w Warszawie u specjalisty, który od 25 lat „ustawia” mnóstwo samochodów, w tym samochody rajdowe. Nasz człowiek zobaczył w praktyce jak to się robi, pomagał tam w pracy, by nie ograniczyć się do teorii, a poznać wszystko w praktyce – podkreśla Piotr Prusicki.

Auto ze złą geometrią może się prowadzić bardzo źle. Kierowca wyczuje to, gdy pojedzie po łuku, poskręca. Stwierdzi szybko, że pojazd „myszkuje” po całej drodze. – Ta niestabilność musi go zaniepokoić. Wtedy wystarczy do nas przyjechać. To usługa na pół godziny, czasem dłużej, w zależności od pojazd. Najdłużej sprawdza się samochody dostawcze – tłumaczy P. Prusicki. „Dostawczaki” mają u Prusickich komfortowe warunki. W okolicy to jedyne stanowisko dostosowane do aut o większych gabarytach.

(m)