Nowiny.pl
Nowiny.pl Regionalny Portal Informacyjny. Codzienny serwis newsowy z terenu Subregionu Zachodniego woj. śląskiego (powiat raciborski, wodzisławski, rybnicki, jastrzębski i żorski).
JastrzebieOnline.pl
JastrzebieOnline.pl JastrzebieOnline.pl to najczęściej odwiedzany portal z Jastrzębie-Zdroju. Codziennie tysiące mieszkańców miasta dowiaduje się od nas o wydarzeniach dziejących się w Jastrzębiu.
eZory.pl
eZory.pl eZory.pl to nowy portal o Żorach stworzony z myślą o dostarczaniu najświeższych i aktualnych informacji lokalnych dla mieszkańców Żor, dotyczących wydarzeń kulturalnych, społecznych, sportowych oraz ważnych informacji miejskich.
AgroNowiny.pl
AgroNowiny.pl Regionalny portal dla rolników. Najnowsze Wiadomości dla rolników, ceny i fachowe porady. Produkcja rolna, hodowla, uprawy, aktualne cenniki rolnicze, technika rolnicza, prawo i agrobiznes.
HistoriON.pl
HistoriON.pl HistoriON to portal dla pasjonatów lokalnej historii. Odkryj fascynującą historię naszego regionu - ciekawe artykuły, wydarzenia, ikony PRL-u, kartka z kalendarza, bohaterowie lokalni, ludzie tej ziemi i biografie na nowym portalu HistoriON.pl
Praca.nowiny.pl
Praca.nowiny.pl Regionalny serwis z ogłoszeniami o pracę oraz informacjami w rynku pracy. Łączymy pracowników i pracodawców w całym regionie.
RowerON
RowerON Projekt „RowerON – wsiadaj na koło, będzie wesoło” to promocja regionu, jego walorów przyrodniczo-kulturowych, infrastruktury rowerowej oraz zachęcenie mieszkańców do aktywnego i zdrowego spędzania czasu.
InspiratON
InspiratON Projekt edukacyjno-medialny „InspiratON – Czas na Zawodowców”, który pomaga uczniom wybrać dobrą szkołę, ciekawy zawód, a potem znaleźć pracę lub założyć własną firmę.
Kupuję - smakuję
Kupuję - smakuję Projekt „Kupuję - smakuję. Wybieram polskie produkty” promujący lokalnych i regionalnych producentów żywności oraz zakupy polskich produktów.
Sport.nowiny.pl
Sport.nowiny.pl Serwis sportowy z regionu. Piłka nożna, siatkówka, koszykówka, biegi. Wyniki, tabele, zapowiedzi.
Sklep.nowiny.pl
Sklep.nowiny.pl Sklep.Nowiny.pl powstał w odpowiedzi na coraz szersze potrzeby naszych czytelników i mieszkańców regionu. Zapraszamy na zakupy wyjątkowych limitowanych produktów!
Instytut Rozwoju Inspiraton
Instytut Rozwoju Inspiraton Instytut powołaliśmy do życia w odpowiedzi na rosnące zapotrzebowanie na przystępne kursy online rozwijające kompetencje zawodowe. Naszą misją jest tworzenie kursów wspierających rozwój kariery naszych kursantów.

Szansa na szybką kolej w naszym regionie. Z przystankiem w Jastrzębiu

Czy planowana budowa Centralnego Portu Komunikacyjnego na terenie kilku gmin wokół Baranowa może oddziaływać również na nasz region? Może i to poważnie.

Szansa na szybką kolej w naszym regionie. Z przystankiem w Jastrzębiu

REGION Coraz głośniej mówi się o planach budowy nowych linii kolejowych dużych prędkości, tzw. szprych, które pozwolą skomunikować CPK z całym krajem. Założeniem takich linii jest to, że w 2,5 godziny pozwolą dostać się pociągiem z każdego większego miasta w Polsce do CPK. Jedna z takich szprych planowana jest również w naszym regionie. To budowa linii kolejowej z Chybia przez Jastrzębie do granicy państwa. Ma ona przebiegać również przez gminę Godów. Linia ma być elementem połączenia czeskiej Ostrawy z Katowicami i dalej CPK w Baranowie w województwie mazowieckim.

Koszty budowy CPK szacowane są na około 35 mld złotych. Konieczność wyłożenia ogromnych środków, to dla polskiego budżetu nie jedyny problem. Brakuje bowiem infrastruktury. Dlatego w planach jest również stworzenie linii kolejowych, które stanowiłyby łatwą komunikację wszystkich stron Polski z centralnie położonym portem i lotniskiem (samo lotnisko ma kosztować 19 mld. zł). Według wstępnych założeń (jesień ubiegłego roku) port miałby zostać otwarty w 2027 roku, a wcześniej miałyby zostać realizowane również inwestycje infrastrukturalne.

Jeśli już uda się stworzyć nowe linie, będzie to ogromny krok w szybkiej komunikacji. W województwie śląskim powstanie nowa linia nr 170 prowadząca z Chybia przez Jastrzębie Zdrój do Bogumina w Czechach. Inwestycja ta przywróci połączenia kolejowe z Jastrzębiem-Zdrojem, dziś największym polskim miastem bez dostępu do kolei oraz umożliwi szybką podróż pomiędzy Katowicami a Boguminem i dalej Ostrawą. Cała trasa będzie liczyła sobie 34 km (z czego 29 po stronie Polski), a pociągi osiągną na niej prędkość między 160 a 250 kilometrów na godzinę. Według planów, pociągi z Jastrzębia-Zdroju będą odjeżdżać co godzinę.

Zaprezentowana przez spółkę CPK wersja trasowania zakłada, że przy prędkości eksploatacyjnej 250 km/godz. możliwe będzie osiągnięcie czasu przejazdu z Warszawy: do Katowic w 1 godz. 45 min. (teraz najkrótszy czas to 2 godz. 20 min.), do Bielska-Białej w 2 godz. 10 min. (dziś minimum 3 godz. 15 min.), a do Jastrzębia-Zdroju w 2 godz. 25 min. Dzięki inwestycjom CPK 96% mieszkańców województwa będzie w stanie w czasie poniżej pół godziny dotrzeć do stacji pociągów dużych prędkości.

11 komentarzy

Śledź tę dyskusję
Zapoznaj się z regulaminem
zaloguj się lub załóż konto, żeby zarezerwować nicka [po co?].
~DajcieSeSpokój (93.179. * .35) 14.02.2020 20:27
oceniono 1 raz
1
Zgłoś

wierzy ktoś jeszcze w ten pis??? te auta elektryczne,porty centralne i inne pierdoły??

cocolino 14.02.2020 17:05

Realniak można się z Tobą zgodzić prawie w całości poza kierunkiem na Rybnik po liniach przemysłowych szkody podobne do tych na Pawłowice i prędkość 30 km/h plus problemy własnościowe oraz przejazd przez teren kopalń metanowych JSW i PGG.
Za to zapomniałeś jeszcze o możliwości przelotowej linii od strony Wodzisławia przez Jastrzębie na Zebrzydowice. A Jastrzębiu trzeba głownie pociągów lokalnych: Wodzisław, Radlin, Rybnik, Katowice, Gliwice, Cieszyn,Wisła itd.

~realniak (188.137. * .64) 14.02.2020 16:37
oceniono 1 raz
1
Zgłoś

Te plany to kompletna fantastyka. Co godzinę do Jastrzębia? Przecież co godzinę to nawet nie jeżdżą pociągi z Katowic do Wrocławia albo z Wrocławia do Warszawy... A zauważcie, że wszystkie międzynarodowe jakie jadą obecnie przez Wodzisław - jadą na pożyczonych wagonów bo nasze PKP nie ma wagonów nawet na obecnie kursujące pociąg - a co dopiero na nowe. Poza tym nikt nie zaanalizował szkód górniczych i nikt nie sprawdził ile hałd po których nie można prowadzić takich inwestycji znajduje się w każdym zakątku Jastrzębia. Czy ktoś wie jakie wymagania mają takie szybkie linie? Projekt nie jest możliwy do przeprowadzenia. Możliwa jest odbudowa lokalnej linii kolejowej z udziałem linii górniczych albo przez Żory albo przez Wodzisław albo przez Rybnik, a CPK to mrzonka rzucona przed... wyborami prezydenckimi. W Warszawie też nie wierzą, że lotnisko będzie zabrane stolicy i wyprowadzone gdzieś na wieś.

cocolino 14.02.2020 13:12
oceniono 4 razy
4
Zgłoś

A na ścieżce owszem byłem i jedynie co widać to zero ludzi, spękania, nierówności debilne usadzenie poręczy gdzie jak się o nią zahaczysz w czasie jazdy na rowerze to masz murowany szpital.

cocolino 14.02.2020 13:09
oceniono 4 razy
4
Zgłoś

Do Albin to już mieli by spokój z głupim pomysłem odbudowy kolei w kierunku Pawłowic przez największe szkody górnicze i mogli by konkretnie odbudować linię na Wodzisław i Zebrzydowice

~Albin (188.146. * .5) 14.02.2020 09:21
oceniono 3 razy
3
Zgłoś

Niech się władze zainteresują wiaduktem na aleji. Czemu go najprościej nie zburzy i utwardzi.

~Do_nizej (5.173. * .27) 14.02.2020 07:29
oceniono 5 razy
-5
Zgłoś

Byłeś kiedyś na tej ścieżce ???
Ludzi którzy z niej korzystają jest więcej niż chętnych na tą twoją kolej.
Poza tym nawet w planach „szybkiej” kolei nie była brana pod uwagę bo nie spełnia warunków.
Następnym razem poznaj temat i nie pisz głupot!

cocolino 13.02.2020 23:33
oceniono 4 razy
4
Zgłoś

Cały szlak rowerowy był wykonany niepotrzebnie - wywalenie pieniędzy. Jak już wywalali mogli drogę gruntową obok lk159 utwardzić z korzyścią dla wszystkich. Gmina Godów wywaliła 4 mln w błoto. Jastrzębie 20 mln w błoto na ścieżkę po lk170 a zamiast wiaduktem na alei Piłsudskiego się zająć który się wali i teraz nie mają na jego remont 10 mln i żebrzą w województwie no, ale to jest brak myślenia u władzy lokalnej i szatanie przez nią pieniędzmi.

~Rack (188.146. * .133) 13.02.2020 23:24

Wielkie mi Halo! To je się pytam - GDZIE TU MOWA O PRZYSTANKU RACIBÓRZ???

Pszowik_realista 13.02.2020 22:25
oceniono 4 razy
4
Zgłoś

Fajnie.
Pomysł zacny.
Pytanie w takim razie co z żelazną cyklotrasą ? Z tego co widać, linia 159 na odcinku Godów - Szczotkowice pokrywa się dokładnie ze ścieżką rowerową. Czy tory wrócą na swoje miejsce zatem ?

cocolino 13.02.2020 19:51
oceniono 5 razy
5
Zgłoś

Takie coś posłuży całemu regionowi i jego mieszkańcom:
https://tiny.pl/t6chx

A wytyczona linia przez CPK lk170 nikomu, gdyż będzie ciągłe grzebanie i naprawianie szkód górniczych za grube mln. Dodatkowo nie potrzebne wysiedlenia i sprzeciw społeczny z tego powodu.