Nowiny.pl
Nowiny.pl Regionalny Portal Informacyjny. Codzienny serwis newsowy z terenu Subregionu Zachodniego woj. śląskiego (powiat raciborski, wodzisławski, rybnicki, jastrzębski i żorski).
JastrzebieOnline.pl
JastrzebieOnline.pl JastrzebieOnline.pl to najczęściej odwiedzany portal z Jastrzębie-Zdroju. Codziennie tysiące mieszkańców miasta dowiaduje się od nas o wydarzeniach dziejących się w Jastrzębiu.
eZory.pl
eZory.pl eZory.pl to nowy portal o Żorach stworzony z myślą o dostarczaniu najświeższych i aktualnych informacji lokalnych dla mieszkańców Żor, dotyczących wydarzeń kulturalnych, społecznych, sportowych oraz ważnych informacji miejskich.
AgroNowiny.pl
AgroNowiny.pl Regionalny portal dla rolników. Najnowsze Wiadomości dla rolników, ceny i fachowe porady. Produkcja rolna, hodowla, uprawy, aktualne cenniki rolnicze, technika rolnicza, prawo i agrobiznes.
HistoriON.pl
HistoriON.pl HistoriON to portal dla pasjonatów lokalnej historii. Odkryj fascynującą historię naszego regionu - ciekawe artykuły, wydarzenia, ikony PRL-u, kartka z kalendarza, bohaterowie lokalni, ludzie tej ziemi i biografie na nowym portalu HistoriON.pl
Praca.nowiny.pl
Praca.nowiny.pl Regionalny serwis z ogłoszeniami o pracę oraz informacjami w rynku pracy. Łączymy pracowników i pracodawców w całym regionie.
RowerON
RowerON Projekt „RowerON – wsiadaj na koło, będzie wesoło” to promocja regionu, jego walorów przyrodniczo-kulturowych, infrastruktury rowerowej oraz zachęcenie mieszkańców do aktywnego i zdrowego spędzania czasu.
InspiratON
InspiratON Projekt edukacyjno-medialny „InspiratON – Czas na Zawodowców”, który pomaga uczniom wybrać dobrą szkołę, ciekawy zawód, a potem znaleźć pracę lub założyć własną firmę.
Kupuję - smakuję
Kupuję - smakuję Projekt „Kupuję - smakuję. Wybieram polskie produkty” promujący lokalnych i regionalnych producentów żywności oraz zakupy polskich produktów.
Sport.nowiny.pl
Sport.nowiny.pl Serwis sportowy z regionu. Piłka nożna, siatkówka, koszykówka, biegi. Wyniki, tabele, zapowiedzi.
Sklep.nowiny.pl
Sklep.nowiny.pl Sklep.Nowiny.pl powstał w odpowiedzi na coraz szersze potrzeby naszych czytelników i mieszkańców regionu. Zapraszamy na zakupy wyjątkowych limitowanych produktów!
Instytut Rozwoju Inspiraton
Instytut Rozwoju Inspiraton Instytut powołaliśmy do życia w odpowiedzi na rosnące zapotrzebowanie na przystępne kursy online rozwijające kompetencje zawodowe. Naszą misją jest tworzenie kursów wspierających rozwój kariery naszych kursantów.

Spacerek na najwyższe szczyty Litwy, Łotwy, Estonii oraz Białorusi

Czternastoletni Szymon Warsz wraz z tatą Markiem i Dawidem Łomnickim kontynuują projekt „Korona Europy dla miasta Racibórz – Szlakiem w nieznane”. Po zdobyciu najwyższych szczytów Austrii, Francji, Włoch oraz Hiszpanii, podróżnicy z Raciborza wybrali się na wyprawę do krajów bałtyckich oraz Białorusi. Oto relacja z ich podróży.

2 stycznia 2020 r. o godz. 4.00 wyruszyliśmy w trzeci etap naszego projektu „Korona Europy”. Za cel obraliśmy sobie wejście na najwyższy szczyt Łotwy – Gaizinkalns 312 m n.p.m., Estonii – Suur Munamagi 318 m n.p.m., Litwy – Wysoka Góra 294 m n.p.m. oraz Białorusi – Góra Święta (Dzierżyńska) – 345 m n.p.m.

Na drogach Łotwy i Estonii

Już 3 stycznia stanęliśmy na najwyższych szczytach Łotwy oraz Estonii. Aby dostać się na wierzchołek tych gór, trzeba przebyć aż... 400 m wędrówki. Wysokości tych gór nie powalają, lecz są to najwyższe szczyty tych państw. Takie wyjazdy inspirują do poznania kraju, ludzi, jego kultury i obyczajów. Koniec dnia przeznaczyliśmy na krótkie zwiedzanie stolicy Łotwy – Rygi. Zobaczyliśmy Pomnik Wolności, starówkę oraz przespacerowaliśmy się klimatycznymi ulicami w centrum miasta.

Następnego dnia zwiedziliśmy jeden z najpiękniejszych Parków Narodowych na Łotwie – Kemeru. Ogromna liczba małych stawów oraz niskich drzew rozmieszczonych na całej powierzchni parku daje temu miejscu bajeczny krajobraz i klimat. Po kilkukilometrowym spacerze po parku pojechaliśmy na kilka chwil nad Morze Bałtyckie, a następnie wyruszyliśmy w stronę Wilna.

Uroki Małej Lucynki i wielkiego Mińska

Po dotarciu do stolicy Litwy ukazał nam się prześliczny Jarmark Bożonarodzeniowy. Zobaczyliśmy plac Katedralny oraz ratusz. 5 stycznia stanęliśmy na najwyższym wzniesieniu Litwy. Jest ono położone niedaleko granicy z Białorusią. Na granicy spędziliśmy cztery godziny. Dokładna kontrola na przejściu granicznym to podstawa. Wykupiliśmy urządzenie do poboru opłat za autostrady na Białorusi i ruszyliśmy dalej. Około godziny 20.00 dotarliśmy na agroturystykę we wsi Mała Lucynka, gdzie spędziliśmy ostatnie dni naszej podróży. Aleksander – właściciel gospodarstwa – to przemiły człowiek, który od 30 lat wzmacnia tożsamość narodową Białorusinów. Pragnie, aby Białoruś była wolnym i niezależnym państwem. Regionalne potrawy przez niego serwowane były przepyszne. Z jego inicjatywy postawiono w Mińsku pomnik Moniuszki.

Tegoroczne Święto Trzech Króli przeznaczyliśmy na zwiedzanie Mińska – stolicy Białorusi. Potężne budynki oraz 10-metrowe chodniki są symbolem tego miasta. Stolica ta była budowana na podobieństwo Moskwy. Miała na celu ukazać, jaki człowiek jest mały w obliczu tych ogromnych budowli. Na każdym kroku można znaleźć symbole ZSRR. Mimo wszystko dawało to urok temu miejscu.

Góra Krwawego Feliksa

7 stycznia stanęliśmy na najwyższym punkcie Białorusi – Górze Dzierżyńskiej do 1958 r. nazywanej Górą Świętą. Zmiana nazwy nastąpiła na cześć Feliksa Dzierżyńskiego, który stworzył aparat terroru ZSRR. Wejście na wzgórze znajduje się 50 m od parkingu przy drodze lokalnej. Tego dnia zwiedziliśmy również miasteczko Iwieniec, polski symbol na Białorusi. Znajduje się tu Polski Dom, oddział Związku Polaków na Białorusi oraz odzyskany przez polskich katolików kościół katolicki św. Michała Archanioła. Poznaliśmy historię Dzwonu Marszałka, który podczas Powstania Iwienieckiego w 1943 r. został zakopany, a odnaleziony dopiero w 2006 r. – dziś stoi on na placu kościelnym, przypominając tamte wydarzenia.

Marek Warsz

Ludzie

Dawid Łomnicki

Radny Miasta Racibórz, założyciel Street Workout Racibórz

Zapoznaj się z regulaminem
zaloguj się lub załóż konto, żeby zarezerwować nicka [po co?].