Poniedziałek, 9 grudnia 2019

imieniny: Leokadii, Wiesławy, Nataszy

RSS

Międzynarodowy głos uczennic Ekonomika

02.12.2019 14:50 | 0 komentarzy | AgaKa

Uczennice Zespołu Szkół Ekonomicznych w Wodzisławiu Śląskim: Emilia Ślęczka, Daria Jarocka, Sara Jarocka i Martyna Jereczek wraz z nauczycielką Beatą Grabarczyk wzięły udział w projekcie MUNiC, w ramach którego m.in. śledziły organizację i przebieg konferencji ONZ.

Międzynarodowy głos uczennic Ekonomika
Wiesz coś więcej na ten temat? Napisz do nas

Uczennice Zespołu Szkół Ekonomicznych w Wodzisławiu Śląskim: Emilia Ślęczka, Daria Jarocka, Sara Jarocka i Martyna Jereczek wraz z nauczycielką Beatą Grabarczyk pojechały do Niemiec już 24 listopada, by od następnego dnia móc wziąć udział w intensywnych przygotowaniach do czekającego je wyzwania. Młodzież biorąca udział w projekcie MUNiC uczestniczyła w warsztatach z pisania rezolucji, a także wygłaszania przemówień. Młodzież śledziła też organizację i przebieg konferencji ONZ,  uwzględniając takie jej aspekty formalne: poznanie procedur, obowiązujący strój, zachowanie podczas konferencji, przebieg głosowania, zgłaszanie wniosków i wygłaszanie przemówień. Wszystko to było możliwe dzięki zaangażowaniu i pracy wykładowcy prof. dr. Andreasa Müglich i studentów Westfälische Hochschule.

29 listopada zapisze się na trwałe w pamięci wszystkich uczestników projektu – wtedy odbyła się symulacja Konferencji Organizacji Narodów Zjednoczonych, na wzór tej organizowanej w Nowym Jorku. Tegoroczna agenda projektu MUNiC obejmowała:

–  Konferencję Stron Ramowej Konwencji Narodów Zjednoczonych w sprawie zmian klimatu (COP)−Rola młodzieży w osiągnięciu porozumienia paryskiego;

– dyskusję w ramach Funduszu Narodów Zjednoczonych na rzecz Dzieci (UNICEF)−Eliminacja przemocy wobec dzieci i młodzieży.

Zadaniem uczestników było zaprezentowanie stanowisk krajów, które zostały im przydzielone. Wymagało to wcześniejszego przygotowania, zapoznania się ze specyfiką kraju, opracowanie argumentów broniących interesy tych krajów i wiernego oddania zasad oraz klimatu konferencji ONZ. Uczestniczki musiały przygotować odpowiedzi na następujące pytania: Jakie jest najlepsze rozwiązanie dla prezentowanego kraju i jak może wyglądać kompromis? Czy Organizacja Narodów Zjednoczonych już zainicjowała działania, raporty lub rezolucje? Czy są jakieś ankiety wśród rządów, instytucji międzynarodowych lub organizacji pozarządowych na ten temat? Czy reprezentowany kraj dysponuje jakimiś partnerstwami międzynarodowymi z innymi krajami lub  ma z nimi wspólne interesy?  Czy chcemy uniknąć dyskusji na ten temat? Czy kraj, który reprezentuję, jest zainteresowany omówieniem tematu? Czy dotyczy to mojego kraju lub mojego ludu? Czy mój kraj podjął już jakieś programy lub działania w celu zajęcia się tym tematem? Czy mój kraj jest w stanie sfinansować działania?

Grupa polska prezentowała stanowiska: Nigerii, Fiji, Bangladeszu i Indii.

W projekcie wzięło udział 6 uczniów i opiekun z Jełgawy na Łotwie, 4 uczennice i opiekun z Polski oraz młodzież z Recklinghausen i okolic. W założeniu miało być maksymalnie 75 uczestników, ale liczba uczestników zmieniała się każdego dnia.