Nowiny.pl
Nowiny.pl Regionalny Portal Informacyjny. Codzienny serwis newsowy z terenu Subregionu Zachodniego woj. śląskiego (powiat raciborski, wodzisławski, rybnicki, jastrzębski i żorski).
JastrzebieOnline.pl
JastrzebieOnline.pl JastrzebieOnline.pl to najczęściej odwiedzany portal z Jastrzębie-Zdroju. Codziennie tysiące mieszkańców miasta dowiaduje się od nas o wydarzeniach dziejących się w Jastrzębiu.
eZory.pl
eZory.pl eZory.pl to nowy portal o Żorach stworzony z myślą o dostarczaniu najświeższych i aktualnych informacji lokalnych dla mieszkańców Żor, dotyczących wydarzeń kulturalnych, społecznych, sportowych oraz ważnych informacji miejskich.
AgroNowiny.pl
AgroNowiny.pl Regionalny portal dla rolników. Najnowsze Wiadomości dla rolników, ceny i fachowe porady. Produkcja rolna, hodowla, uprawy, aktualne cenniki rolnicze, technika rolnicza, prawo i agrobiznes.
HistoriON.pl
HistoriON.pl HistoriON to portal dla pasjonatów lokalnej historii. Odkryj fascynującą historię naszego regionu - ciekawe artykuły, wydarzenia, ikony PRL-u, kartka z kalendarza, bohaterowie lokalni, ludzie tej ziemi i biografie na nowym portalu HistoriON.pl
Praca.nowiny.pl
Praca.nowiny.pl Regionalny serwis z ogłoszeniami o pracę oraz informacjami w rynku pracy. Łączymy pracowników i pracodawców w całym regionie.
RowerON
RowerON Projekt „RowerON – wsiadaj na koło, będzie wesoło” to promocja regionu, jego walorów przyrodniczo-kulturowych, infrastruktury rowerowej oraz zachęcenie mieszkańców do aktywnego i zdrowego spędzania czasu.
InspiratON
InspiratON Projekt edukacyjno-medialny „InspiratON – Czas na Zawodowców”, który pomaga uczniom wybrać dobrą szkołę, ciekawy zawód, a potem znaleźć pracę lub założyć własną firmę.
Kupuję - smakuję
Kupuję - smakuję Projekt „Kupuję - smakuję. Wybieram polskie produkty” promujący lokalnych i regionalnych producentów żywności oraz zakupy polskich produktów.
Sport.nowiny.pl
Sport.nowiny.pl Serwis sportowy z regionu. Piłka nożna, siatkówka, koszykówka, biegi. Wyniki, tabele, zapowiedzi.
Sklep.nowiny.pl
Sklep.nowiny.pl Sklep.Nowiny.pl powstał w odpowiedzi na coraz szersze potrzeby naszych czytelników i mieszkańców regionu. Zapraszamy na zakupy wyjątkowych limitowanych produktów!
Instytut Rozwoju Inspiraton
Instytut Rozwoju Inspiraton Instytut powołaliśmy do życia w odpowiedzi na rosnące zapotrzebowanie na przystępne kursy online rozwijające kompetencje zawodowe. Naszą misją jest tworzenie kursów wspierających rozwój kariery naszych kursantów.

Radni chcą kolei do Jastrzębia

Wodzisławscy radni chcą przywrócenia połączenia kolejowego między Wodzisławiem i Jastrzębiem. Większością głosów przyjęli apel w tej sprawie. Sceptyczny był prezydent Mieczysław Kieca. Powód? Spora część dawnej linii kolejowej pomiędzy tymi dwoma miastami jest obecnie trasą rowerową wybudowaną za unijne pieniądze. A za trwałość tego projektu odpowiadają samorządy, m.in. Godów.

Radni chcą kolei do Jastrzębia

W październiku ubiegłego roku został przedstawiony rządowy „Program Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej – Kolej+”. Jednym z jego z punktów jest stworzenie połączenia kolejowego na trasie Wodzisław Śl. – Jastrzębie Zdrój.

W przeszłości takie połączenie istniało. Była to linia nr 159 biegnąca z Orzesza do Wodzisławia, m.in. przez Jastrzębie i Godów. W czerwcu 1997 r. została ona zamknięta dla ruchu pasażerskiego na odcinku Wodzisław Śląski – Jastrzębie Zdrój, a dwa lata później ustał na niej ruch towarowy. Kilka lat później zaczęto rozbierać tory i część wiaduktów kolejowych.

Subregion nie rekomendował

Program „Kolej+” wzbudził ogromne emocje. Samorządowcy wskazywali, że nie można mówić o rewitalizacji linii, a po prostu o jej odbudowie, co na dziś dzień wydaje się nierealne. W połowie marca Zarząd Subregionu Zachodniego poparł wniosek władz Jastrzębia–Zdroju dotyczący utworzenia linii kolejowej Jastrzębie–Katowice, ale nie przez Wodzisław, po dawnej trasie biegnącej również przez gminę Godów i Gorzyce. Dlaczego? Po pierwsze samo Jastrzębie stoi na stanowisku, że wariant Jastrzębie–Katwowice, przez Wodzisław nie ma sensu, bo podróż do stolicy województwa z Jastrzębia potrwa wtedy za długo. Dlatego Jastrzębie woli trasę przez Pawłowice i Żory. List intencyjny w sprawie krótszego przebiegu linii do Katowic samorządowcy z zainteresowanych gmin podpisali w Jastrzębiu jeszcze w połowie ubiegłego roku.

Po drugie, kilka lat temu o przejęcie terenów po dawnej linii nr 159 ubiegała się m.in. gmina Godów. Tereny zostały jej przez kolej przekazane, po czym gmina rozpoczęła realizację unijnego projektu „Żelazny Szlak Rowerowy” wspólnie z Jastrzębiem Zdrojem, Zebrzydowicami, czeską Karviną i Petrovicami u Karvine. Docelowo w ramach projektu w Godowie powstanie łącznie ponad 4 km w ścieżek o wartości prawie 5 mln. Część ścieżek jest już gotowa i oddana do użytku. Łącznie – dla wszystkich partnerów – wartość projektu to ponad 30 mln zł. Samorządy obawiają się, że jeśli linia kolejowa miałaby zostać odtworzona, to ścieżki będą musiały zniknąć. A co za tym idzie – samorządy musiałyby oddać unijne pieniądze wraz z odsetkami. Bo trwałość projektu musi wynosić 5 lat.

Ludzie

Mieczysław Kieca

Prezydent Wodzisławia Śl.

34 komentarze

Śledź tę dyskusję
Zapoznaj się z regulaminem
zaloguj się lub załóż konto, żeby zarezerwować nicka [po co?].
zxc 30.05.2019 09:12
oceniono 2 razy
2
Zgłoś

Linia do Godowa i Jastrzębia musi powstać bo inaczej to będzie zdrada miasta i powiatu. Zobaczcie co się dzieje:

https://www.facebook.com/MagazynWodzislawski/posts/2150213068609807

~Kulka (46.134. * .24) 15.05.2019 21:08
oceniono 1 raz
-1
Zgłoś

A ktoś was pyta o zdanie?

~Ja11 (84.234. * .121) 15.05.2019 18:30
oceniono 3 razy
-3
Zgłoś

Jastrzębie interesuje szprycha numer 7 w planie CPK a nie dojazd do Wodzisławia.

maziizam 15.05.2019 17:21
oceniono 1 raz
1
Zgłoś

Do tej linie nie będzie dopłacało miasto Jastrzębie czy Wodzisław ani gmina Godów czy Gorzyce lecz województwo - bo one jest do tego zobowiązane. Jedyne co to miasto Jastrzębie robi projekt na które ma już kasę chyba 380 tys jak się nie mylę.

~3litery (46.246. * .142) 15.05.2019 11:27
oceniono 1 raz
-1
Zgłoś

to może jeszcze zmusza do dopłat ? Już widzę sesję rady gminy, 2 panów w ciemnych okularach pilnuje żeby radni zagłosowali za dopłatą 50 milionów do linii kolejowej ;)

~DymanokracjaLiberalna (178.37. * .242) 15.05.2019 07:31
oceniono 1 raz
1
Zgłoś

~Zewsi (188.137. * .198) chcesz powiedzieć, że ustawa wywłaszczeniowa dla inwestycji celu publicznego, typu szlaki komunikacyjne i sieci uzbrojenia działa wobec osób fizycznych,ale samorządów nie tknie???? Mylisz się :) Chyba nie wyobrażasz sobie, żeby jakaś wieś skutecznie mogła stanąć okoniem autostradzie albo linii kolejowej? W enerdowskiej nibylandii tuskoidów może, ale dziś?.

~niebieski_Racibórz (31.0. * .62) 14.05.2019 23:44
oceniono 1 raz
1
Zgłoś

Co wpisy zezem mają wspólnego z tematem?Ty jednak zezuniu, nie dość że jesteś jebnyty, to jeszcze biedroński dewiant.

zezem 14.05.2019 21:21
oceniono 1 raz
-1
Zgłoś

~Momo (5.184. * .229), poważnie ? , mam uwolnić ten portal żeby g*wnoryjcy mieli wolność wypowiedzi ?

zapomnij żerco szlamu z tvPISsior kur*skiegoo.

~Momo (5.184. * .229) 14.05.2019 21:13
oceniono 1 raz
1
Zgłoś

Nawet nie rób nam zezolu nadziei, że uwolnisz ten portal od swoich głupich wpisów. To zbyt piękne aby było prawdziwe.

zezem 14.05.2019 20:46
oceniono 1 raz
-1
Zgłoś

nowiny, i tak traci się czytelników

jako wydawnictwo, muszę napisać jacy jesteście:

mierni, bierni, ale wierni.....

zezem 14.05.2019 17:44
oceniono 1 raz
-1
Zgłoś

~Endek71 (46.134. * .211), żałujesz im czy zazdrościsz bo ksiądz na plebani już cię nie chce ?

~Endek71 (46.134. * .211) 14.05.2019 15:07
oceniono 1 raz
1
Zgłoś

Jak rowery to tylko ala Biedroń&Kohut bez siodełka,sama sztyca i można sobie POpedałować.

~sss (168.149. * .3) 14.05.2019 14:46
oceniono 2 razy
2
Zgłoś

@Lunaa to nie myśl więcej, bo ci to wyraźnie szkodzi

~Lunaa (139.59. * .182) 14.05.2019 10:58
oceniono 3 razy
-3
Zgłoś

A może by tak, zamiast torów, całe to byle torowisko zaasfaltować i zrobić ścieżkę rowerową do Jastrzębia. Taniej, bezpieczniej i ekologicznie. Myślę że takie ścieżki miałyby sens, ludzie przesiedli by się z trujących samochodów na rowery Ja chętnie skorzystam z takiej ścieżki.

~Miłośniklatania (31.0. * .101) 13.05.2019 22:20
oceniono 1 raz
1
Zgłoś

A może lotnisko z Jastrzębia , to jest plan .Będzie szybciej i bliżej bo prosto , matoły .

jędrek 13.05.2019 22:19
oceniono 2 razy
0
Zgłoś

A ja chcę czego kolwiek na Chwałowice . To wielki zakład Pracy a Wodzisław to sypialnia eksportowego Robola .

~Zewsi (188.137. * .198) 13.05.2019 22:07
oceniono 3 razy
-3
Zgłoś

Dla niektórych poniżej teren ścieżki rowerowej w Godowie jest własnością GMINY - do PKP należy tylko okolica starego dworca kolejowego i to tylko dlatego że w zeszłym roku chcieli sprzedać działki wokół dworca ale za dużo chcieli i gmina się nie zgodziła. Tak więc teraz jak by chcieli odbudować kolej musieliby ODKUPIĆ od gminy. PS Kobra to kup od kogoś działkę wybuduj dom, a jak wybudujesz to niech poprzedni właściciel powie że chce działkę spowrotem bo zmienił zdanie i będzie tam parking. - taka ta wasza logika.

bystrzak 13.05.2019 19:30

Ja mam pytanie, kiedy skończą się utrudnienia na trasie rybnik-katowice

~zawsze_zwarty (31.0. * .184) 13.05.2019 19:09
oceniono 3 razy
-1
Zgłoś

Patrząc na mapę, całkowicie nie po drodze jest Godów. To może zróbmy linię do Jastrzębia przez Żory. Ludzie, ogarnijcie się, stara linia przez Godów została wymyślona 120 lat temu i nijak się ma do dzisiejszych czasów. Tylko przez Wilchwy i Mszanę!

~MartyniukJakub (93.179. * .35) 13.05.2019 18:03
oceniono 3 razy
-3
Zgłoś

po co ta linia niby ma być?
czy tam mieszkają same niemoty,które nie mogą dostać się do jastrzębia?
kto będzie jeździł tym pociągiem 2 osoby?
typowe bicie piany
zapomnieć jak najszybciej i nie wracać do tematu
za 10 lat nikt nie będzie już chciał żadnej linii do jastrzębia

~Geodeta_z_UM (185.128. * .22) 13.05.2019 17:35
oceniono 3 razy
-3
Zgłoś

"To Godów prawdopodobnie zrobił sobie drogę rowerową na nie swoim gruncie." W domu wszyscy zdrowi ?

zezem 13.05.2019 17:31
oceniono 2 razy
-2
Zgłoś

żądam połączenia promowego z Bałtykiem !

mieszkańcy regionu w sposób komfortowy w taki sposób mogliby dotrzeć do pięknych miast i miasteczek Polskiego wybrzeża. W sposób bezpieczny i jak zapewniał matołuszk , przez katoPISiorków uratowana stocznia szczecińska już buduje flotyllę promów !

Kobra 13.05.2019 17:20
oceniono 2 razy
2
Zgłoś

Teren po dawnej lini kolejowej przez Turzę, Łaziska, Godów jest własnością kolei i nie trzeba wykupywać terenów ani burzyć żadnych domów. To Godów prawdopodobnie zrobił sobie drogę rowerową na nie swoim gruncie. Ta trasa która tam przebiegała służyła nie tylko do przewozu towarów a przede wszystkim ludziom tam mieszkającym. Mieli by połączenia z Rybnikiem, Katowicami Jastrzębiem, a nawet Wisłą czy też Warszawą nie wspomnę już o tym grajdole Wodzisławiu. Tu nie chodzi czy do Katowic pociąg pojedzie 5 czy dziesięć minut dłużej a o to by mieszkańcy pobliskich miejscowości mieli jakikolwiek dojazd a nie dwóch czy trzech z rezerwatu w pustym pociągu. Dodam że w Moszczenicy niedaleko stacji powstało nowe osiedle. To co Kieca stworzył z powiatem z komunikacją to woła o pomstę do nieba. Ten smród będzie się za nimi ciągnął bardzo, bardzo długo, ludzie im tego nie zapomną.

maziizam 13.05.2019 17:15
oceniono 2 razy
2
Zgłoś

Ślad linii został w Godowie jest na nim głupia ścieżka rowerowa.
O czym mówisz z wykupem w godowie nic nie trzeba wykupywać.
Z leśnica nie trzeba się bawić, tak samo z szotkówka nasypy są itd
Most nad A1 wiec dużo taniej

~Ciekawski_Jacek (89.238. * .10) 13.05.2019 16:09
oceniono 1 raz
-1
Zgłoś

1. wykup działek - na trasie przez Godów działki są ? nie
2. protesty mieszkańców - a w Godowe ludzie będą z kwiatami witać wykupujących domy? nie
3. melioryzacja potoku mszańskiego, - Leśnica i Szotkówka to co ?
4. tunel pod A1. w Łaziskach tunel pod A1 już jest ? nie wiedziałem ...

maziizam 13.05.2019 15:14
oceniono 1 raz
1
Zgłoś

Kopalniana linia przez Skrzyszów nie jest wcale taka krótsza, a jest zarezerwowana przez drogę południową itd. Co do czasu przejazdu to różnica miedzy Gudowem, Skrzyszowem a Mszaną to maksymalnie 5 minut za koszt budowy może być znacznie większy przez Mszanę - wykup działek, protesty mieszkańców, melioryzacja potoku mszańskiego, tunel pod A1.

~supermek2684 (188.137. * .50) 13.05.2019 13:49
oceniono 3 razy
-1

Komentarz został usunięty z powodu naruszenia regulaminu

~Kawa (93.179. * .251) 13.05.2019 13:24
oceniono 4 razy
0
Zgłoś

Zgoda, powinno być przez Mszanę i tam już była linia kolejowa do samego Jastrzębia i obsługiwała kopalnie co są dziś pozamykane i tory rozkradzione.Ale grunty są, nic tylko budować. a jednak niedawno był artykuł że Kieca chce tam zrobić, a jakże, ścieżki rowerowe, proszę: https://www.nowiny.pl/wodzislaw/150713-kopalnia-nie-istnieje-ale-jest-wlascicielem-dzialek.html nasuwa się pytanie dla kogo pracuje ten POkemon, jeśli nie pasuje mu podnoszenie znaczenia miasta, oraz każe swoim urzędnikom z pracy pisać nieprzyvhylne komentarze.

~Old_men (31.0. * .18) 13.05.2019 11:15
oceniono 3 razy
-1
Zgłoś

Przez jaki Godów do Jastrzębia??? Czy ktoś jadąc samochodem do SJZ jedzie dookoła przez Godów robiąc 12 km więcej? Połączenie kolejowe między SWD a SJZ tylko przez Mszanę.

~PEPE (91.229. * .18) 13.05.2019 11:12
oceniono 4 razy
2
Zgłoś

jeżeli chcą to niech sfinansują ze swoich niemałych diet!!!
Ot głupi pomysł Może by pomyśleli lepiej o istniejących połaczeniach kolejowych i przysłużyli się do tego by pociagi jezdziły częściej i z Rybnika kończyły bieg nie w Wodzisławiu Śl. a Bohuminie.
Tym samym pociągi do Katowic powinny zaczynać bieg w Bohuminie nie w Chałupkach i co najmniej jeden na godzine! To ma sems a nie ich ambicjonalne pomysły, w których PO zaorało tory

~Tomi1906 (46.77. * .226) 13.05.2019 11:03
oceniono 3 razy
1
Zgłoś

Oba warianty są godne uwagi i mają sens.
Pierwszy wariant przez Pawłowice, Żory do Katowic jest krótszy. Drugi wariat przez Wodzisław Śląski może przyczynić się do wydłużenia kursów pociągów które kursują często między Rybnikiem a Wodzisławiem Śl. i stworzenia takiej małej kolei aglomeracjyjnej.
Przez chwilowe i chyba głupie myślenie na krótką metę pewnego samorządu może się zrodzić problem o ścieżkę rowerową. Ale ten problem może się pojawiać za jakiś czas coraz częściej skoro coraz więcej miast chce znów kolei a przez nie przemyślane gospodarowanie majątkiem najpierw kolej na lewo i na prawo rozdawała grunty a później samorządy na szybko robiły ścieżki bo najszybciej na to pieniądze wyrwać.

~nicanic (168.149. * .5) 13.05.2019 09:36
oceniono 3 razy
-3
Zgłoś

Jastrzębie w ogóle nie chce kolei, i tyle w temacie.

~Kolejorz (89.238. * .55) 13.05.2019 08:52
oceniono 5 razy
-3
Zgłoś

Niech sobie radni popatrzą na mapę Wodzisławia i zobaczą gdzie są granice miasta. Na razie "wezwania" ich ośmieszają. Jastrzębie chce kolej do Katowic, ale szybką i krótką, nie dookoła. Godów nie ma 15% z 300 milionów na wkład własny i żadnego interesu w dokładaniu kasy do pociągu. PKP nie na własności gruntu, na których chce budować, a Wodzisławianie marzą o potędze sprzed lat.