Nowiny.pl
Nowiny.pl Regionalny Portal Informacyjny. Codzienny serwis newsowy z terenu Subregionu Zachodniego woj. śląskiego (powiat raciborski, wodzisławski, rybnicki, jastrzębski i żorski).
JastrzebieOnline.pl
JastrzebieOnline.pl JastrzebieOnline.pl to najczęściej odwiedzany portal z Jastrzębie-Zdroju. Codziennie tysiące mieszkańców miasta dowiaduje się od nas o wydarzeniach dziejących się w Jastrzębiu.
eZory.pl
eZory.pl eZory.pl to nowy portal o Żorach stworzony z myślą o dostarczaniu najświeższych i aktualnych informacji lokalnych dla mieszkańców Żor, dotyczących wydarzeń kulturalnych, społecznych, sportowych oraz ważnych informacji miejskich.
AgroNowiny.pl
AgroNowiny.pl Regionalny portal dla rolników. Najnowsze Wiadomości dla rolników, ceny i fachowe porady. Produkcja rolna, hodowla, uprawy, aktualne cenniki rolnicze, technika rolnicza, prawo i agrobiznes.
HistoriON.pl
HistoriON.pl HistoriON to portal dla pasjonatów lokalnej historii. Odkryj fascynującą historię naszego regionu - ciekawe artykuły, wydarzenia, ikony PRL-u, kartka z kalendarza, bohaterowie lokalni, ludzie tej ziemi i biografie na nowym portalu HistoriON.pl
Praca.nowiny.pl
Praca.nowiny.pl Regionalny serwis z ogłoszeniami o pracę oraz informacjami w rynku pracy. Łączymy pracowników i pracodawców w całym regionie.
RowerON
RowerON Projekt „RowerON – wsiadaj na koło, będzie wesoło” to promocja regionu, jego walorów przyrodniczo-kulturowych, infrastruktury rowerowej oraz zachęcenie mieszkańców do aktywnego i zdrowego spędzania czasu.
InspiratON
InspiratON Projekt edukacyjno-medialny „InspiratON – Czas na Zawodowców”, który pomaga uczniom wybrać dobrą szkołę, ciekawy zawód, a potem znaleźć pracę lub założyć własną firmę.
Kupuję - smakuję
Kupuję - smakuję Projekt „Kupuję - smakuję. Wybieram polskie produkty” promujący lokalnych i regionalnych producentów żywności oraz zakupy polskich produktów.
Sport.nowiny.pl
Sport.nowiny.pl Serwis sportowy z regionu. Piłka nożna, siatkówka, koszykówka, biegi. Wyniki, tabele, zapowiedzi.
Sklep.nowiny.pl
Sklep.nowiny.pl Sklep.Nowiny.pl powstał w odpowiedzi na coraz szersze potrzeby naszych czytelników i mieszkańców regionu. Zapraszamy na zakupy wyjątkowych limitowanych produktów!
Instytut Rozwoju Inspiraton
Instytut Rozwoju Inspiraton Instytut powołaliśmy do życia w odpowiedzi na rosnące zapotrzebowanie na przystępne kursy online rozwijające kompetencje zawodowe. Naszą misją jest tworzenie kursów wspierających rozwój kariery naszych kursantów.

Chińczycy przesiadają się na kolej, a Polacy na rowery

List do redakcji

Chińczycy przesiadają się na kolej, a Polacy na rowery

Był sobie niebogaty staruszek. Poszedł do „Koła fortuny” i wygrał samochód. Wnuki już się cieszy­ły, że teraz będą jeździć, a tu dziadek wygarnął do­broczyńcom, że mają sobie to auto zabrać, bo on do garażu wstawił rower, co to go za trzy renty kupił, i auto już mu się nie zmieści. A może i kosiarkę so­bie sprawi, to też nie będzie moknąć...

Przełóżmy to teraz na nasz grunt. Kilka rządów temu Jastrzębie Zdrój (dalej: JZ) na fali zachłyśnięcia się transportem indywidualnym (i prywatnych inte­resów przewoźników autobusowych) pożegnało się z koleją pasażerską (1997 W-aw i Zeb., 2001 reszta świata). W owym czasie górników dowoziły autobu­sy, a w Polsce zarejestrowanych było 12 mln samo­chodów. Przyszedł rok 2019. Na naszych ulicach 2,5 raza tyle aut, a w Jastrzębiu brak przewozów kopal­nianych, więc samochodów z 10 razy tyle, co 20 lat wcześniej. A dróg nie przybywa. Ale oto z nowym rokiem i nowymi wyborami za pasem przyszła i no­wa nadzieja: rząd hojną ręką obiecał 0,5 mld na ko­lej dla JZ (ściepa po dwie dychy od każdego Polaka w wieku produkcyjnym). Dlaczego dla Jastrzębia? Bo jest symbolem. Ale co to ma właściwie wspólne­go z tamtą opowiastką? Ano nasi samorządowcy za­chowują się dokładnie jak ten dziadek: nie chcą kolei w dwóch z trzech kierunków, w których jej odtwo­rzenie obyłoby się bez kosztów ludzkich (wywłasz­czenia) i nieprzewidywalnych (szkody górnicze), bo trzy lata temu umyślili sobie, że wybudują w śladzie kolei do Wodzisławia Śląskiego i Cieszyna dróżki ro­werowe (co próbowaliśmy im już w 2016 roku wy­perswadować). Oczywiście: utopili w to, jak twier­dzą, 20 milionów złotych, ale, na litość boską (sam nie wierzę, ale tak się mówi...), jeżeli cała Polska ma się na nas składać, to trza brać! Zapomnieć o wyda­nych 20 mln i zgarnąć 20 razy tyle! Drugiej szansy nie będzie.

Jeżeli cała Polska ma się zrzucać na kolej z powo­du jednego miasta, to niech nasz niesmak z tego jaw­nego rabunku osłodzi świadomość, że to kolej dla połowy województwa i może będziemy mieć oka­zję jej użyć, choć nie znajdujemy żadnego powodu, by odwiedzać akurat Jastrzębie. Że ta kolej zmniej­szy ilość zanieczyszczeń eksportowanych ze Śląska na kraj przy pomyślnych wiatrach. A tak stanie się tylko wtedy, gdy za te pieniądze odtworzymy linie kolejowe z JZ do Cieszyna (dokładniej: z Moszcze­nicy do Zebrzydowic) i do Wodzisławia Śląskiego, na Pawłowice zaś – gdy ustabilizują się szkody gór­nicze. Bo pomysł, żeby zasypywać pieniędzmi dziu­rę, która upada po metrze na rok i bajania o tym, że pociągi pomkną tamtędy z prędkością 100 km/h, dzięki czemu dojadą do Katowic o 10 minut prędzej (to 15% czasu przejazdu), kiedy znający się na pro­blemie od razu widzą niekończący się ciąg remon­tów i autobusową komunikację zastępczą, to dywer­sja! Ale te pociągi nie dojadą prędzej. A tak dokład­nie – wcale nie dojadą, bo w większości przypad­ków pasażerowie zostaną dowiezieni na przesiadkę w Orzeszu. Bezpośrednich pociągów ze ślepego Ja­strzębia będzie mało, bo dlaczego niby Wojewódz­two miałoby płacić za ich dublowanie? Technicznie zaś: odcinek z Orzesza do Katowic jest wykorzysty­wany w stopniu niepozwalającym na „dorzucenie” wielu pociągów pasażerskich z JZ.

8 komentarzy

Śledź tę dyskusję
Zapoznaj się z regulaminem
zaloguj się lub załóż konto, żeby zarezerwować nicka [po co?].
maziizam 07.04.2019 20:13
0

Komentarz został usunięty z powodu naruszenia regulaminu

Don_C 07.04.2019 00:45
oceniono 2 razy
2
Zgłoś

@jasiu psota- Wiem że TEK jest w W SL i Radlinie dalej nie wiem gdzie działacie. Tylko że trzeba być bardziej roszczeniowym. Zróbcie jakieś demonstracje pod UM tej czy tamtej gminy i chętnie przyjdę. Przecież widzicie że miastami rządzi urzędniczo pedagogiczna sitwa z PO i być może cytując od nich klasyka bredzislawa k. trzeba będzie lać decha :)

maziizam 06.04.2019 15:36
oceniono 2 razy
2
Zgłoś

Media jastrzębskie: jasnet, jastrzębieonline są bardzo tendencyjne mianowicie popierają władzę w jastrzębiu cokolwiek by robiła. No, ale jeśli synuś hrabiny jastrzębskiej jest właścicielem i redaktorem jastrzębieoline, a jasnet należy do kolegi byłego urzędnika miasta jastrzębie, a żona jego to koleżanka nauczycielka z pracy pani hrabiny itd no to czego się spodziewać - to jest po prostu mafia lokalna jeden drugiemu krzywdy nie zrobi. Wszystko co idzie tam jest cenzurowane odpowiednio itd

~SJZ (46.134. * .220) 06.04.2019 12:43

@jasiu psota
Niestety na cesarskim nie mam żadnych dojść.

jasiu psota 06.04.2019 11:51
oceniono 1 raz
1
Zgłoś

@SJZ: posłaliśmy im dwa dni temu. DZ to zamieści. Gdybyś wiedział, jak to rozpropagować w Cieszynie - nie krępuj się :-)
@Don_C: dzięki za miłe słowo! Dawno zauważyliśmy, że Ty w nas wierzysz :-)

~SJZ (46.134. * .220) 06.04.2019 11:06
oceniono 2 razy
2
Zgłoś

@TEK.
Myślę że powinniście umieścić ten apel na jastrzębskich stronach internetowych, bo nasza hrabina vel mocna figura zwana dla niePOznaki prezydentem miasta,( bezpartyjnym , aczkolwiek z pewnym POparciem), raczej nie czytuje wieści z ościennych miejscowości.Najlepiej jakbyście zamieścili ten artykuł na POrtalu jej rodzonego synusia - jastrzebieonline - to taka lokalna wersja TVNazi.

Don_C 06.04.2019 01:04
oceniono 3 razy
3
Zgłoś

Tek-to firma godna szacunku. Jednak urzędnicy z Subregionu zach. zdają się mieć całkiem inne zdanie. Nawet za pieniądze państwowe są przeciwni inwestycji-niewiarygodne!

~KamilCh (91.225. * .24) 05.04.2019 22:30
oceniono 3 razy
-3
Zgłoś

Czy te 500 mln to łączny koszt wybudowania dwutorowej okrężnej linii (jednotorowka to przecież idiotyzm przy tak swietlistej perspektywie kolei w wymienionym w liscie planie strategicznym), obejmujące także zakup nowych szynobusow i dopłaty do utrzymania linii przez 15 lat? Jastrzębie w kwestii kolei przecież więcej uzyska na szybkim połączeniu z Żorami i przez Żory z Rybnikiem niż z Wodzisławiem do tegoż Rybnika.