Nowiny.pl
Nowiny.pl Regionalny Portal Informacyjny. Codzienny serwis newsowy z terenu Subregionu Zachodniego woj. śląskiego (powiat raciborski, wodzisławski, rybnicki, jastrzębski i żorski).
JastrzebieOnline.pl
JastrzebieOnline.pl JastrzebieOnline.pl to najczęściej odwiedzany portal z Jastrzębie-Zdroju. Codziennie tysiące mieszkańców miasta dowiaduje się od nas o wydarzeniach dziejących się w Jastrzębiu.
eZory.pl
eZory.pl eZory.pl to nowy portal o Żorach stworzony z myślą o dostarczaniu najświeższych i aktualnych informacji lokalnych dla mieszkańców Żor, dotyczących wydarzeń kulturalnych, społecznych, sportowych oraz ważnych informacji miejskich.
AgroNowiny.pl
AgroNowiny.pl Regionalny portal dla rolników. Najnowsze Wiadomości dla rolników, ceny i fachowe porady. Produkcja rolna, hodowla, uprawy, aktualne cenniki rolnicze, technika rolnicza, prawo i agrobiznes.
HistoriON.pl
HistoriON.pl HistoriON to portal dla pasjonatów lokalnej historii. Odkryj fascynującą historię naszego regionu - ciekawe artykuły, wydarzenia, ikony PRL-u, kartka z kalendarza, bohaterowie lokalni, ludzie tej ziemi i biografie na nowym portalu HistoriON.pl
Praca.nowiny.pl
Praca.nowiny.pl Regionalny serwis z ogłoszeniami o pracę oraz informacjami w rynku pracy. Łączymy pracowników i pracodawców w całym regionie.
RowerON
RowerON Projekt „RowerON – wsiadaj na koło, będzie wesoło” to promocja regionu, jego walorów przyrodniczo-kulturowych, infrastruktury rowerowej oraz zachęcenie mieszkańców do aktywnego i zdrowego spędzania czasu.
InspiratON
InspiratON Projekt edukacyjno-medialny „InspiratON – Czas na Zawodowców”, który pomaga uczniom wybrać dobrą szkołę, ciekawy zawód, a potem znaleźć pracę lub założyć własną firmę.
Kupuję - smakuję
Kupuję - smakuję Projekt „Kupuję - smakuję. Wybieram polskie produkty” promujący lokalnych i regionalnych producentów żywności oraz zakupy polskich produktów.
Sport.nowiny.pl
Sport.nowiny.pl Serwis sportowy z regionu. Piłka nożna, siatkówka, koszykówka, biegi. Wyniki, tabele, zapowiedzi.
Sklep.nowiny.pl
Sklep.nowiny.pl Sklep.Nowiny.pl powstał w odpowiedzi na coraz szersze potrzeby naszych czytelników i mieszkańców regionu. Zapraszamy na zakupy wyjątkowych limitowanych produktów!
Instytut Rozwoju Inspiraton
Instytut Rozwoju Inspiraton Instytut powołaliśmy do życia w odpowiedzi na rosnące zapotrzebowanie na przystępne kursy online rozwijające kompetencje zawodowe. Naszą misją jest tworzenie kursów wspierających rozwój kariery naszych kursantów.

Polski autobus elektryczny od Rafako [ZDJĘCIA, PARAMETRY]

19 grudnia w blasku fleszy i kamery zaprezentowano prototypowy E-BUS Rafako. Pojazd na jednym ładowaniu ma przejeżdżać od 70 do 120 kilometrów. Ładowanie litowo-tytanowych baterii ma zajmować nieco ponad kwadrans (np. podczas postoju na pętli). Elementy konstrukcyjne pojazdu wykonano w Raciborzu.

Polski autobus elektryczny od Rafako [ZDJĘCIA, PARAMETRY]

Autobus zaprojektowano w trzech wersjach – szkolnej, podmiejskiej i miejskiej. W zależności od wersji mierzy do 8,5 metra długości i mieści od 20 do 40 miejsc siedzących. Zaletą pojazdu jest niewielka wysokość, która wynosi nieco ponad 3 metry. Pozwoli to wjeżdżać pod praktycznie każdy wiadukt. Wysokość 3,2 metra uzyskano dzięki umieszczeniu baterii pod podłogą, a nie jak jest to najczęściej praktykowane – na dachu pojazdu. Uwolnioną w ten sposób powierzchnia dachu będzie można wykorzystać np. na umieszczenie tam ogniw fotowoltaicznych. Autobus ma być napędzany trójfazowym silnikiem synchronicznym o mocy 140 kW, charakteryzującym się sprawnością rzędu 96 proc., a więc znacznie wyższą od dotychczas stosowanych rozwiązań.

Nowoczesne baterie

W wersji szkolnej i podmiejskiej przewidziano baterie NMC 144 kWh wraz z pokładową ładowarką, które pozwolą na przejechanie ok 140 kilometrów, w wersji miejskiej baterie LTO o pojemności 61 kWh – tu zasięg naładowanego busa wynosi 70 kilometrów. Zastosowanie innowacyjnych baterii do szybkiego ładowania typu LTO (Lithium Titanium Oxide), umożliwi szybkie ( ok. 15 minut – podczas postoju na pętli) naładowanie baterii do 90 proc. pojemności. Liczba cykli ładowania przewidzianych dla takich baterii wynosi ponad 10 000.

Projekt na lata

- Zamocowanie akumulatorów pod podwoziem ma jeszcze tę zaletę, że znacząco obniży środek ciężkości autobusu a w konsekwencji wpłynie na znaczną poprawę stabilności toru jazdy, szczególnie podczas pokonywania zakrętów. Mówiąc wprost – dzięki takiej konstrukcji autobus jest bardziej bezpieczny – powiedział Michał Maćkowiak, odpowiedzialny w Rafako za projekt E – busa. – Jednocześnie jest to pojazd bardzo praktyczny i z ogromnymi możliwościami różnorodnych zastosowań. Co ważne, biorąc pod uwagę, jak szybkie zmiany zachodzą szczególnie w technologiach związanych z ogniwami do pojazdów elektrycznych, przygotowaliśmy nasz projekt tak, aby można w nim wykorzystać efekty postępu technicznego. Dzięki temu to nie jest projekt na najbliższy rok czy dwa, ale na lata, bo możemy w nim bez problemu stosować coraz nowsze baterie i inne rozwiązania, które dziś są w fazach teoretycznych rozważań - dodał M. Maćkowiak.

Lekka konstrukcja

Sam autobus to również bardzo innowacyjna konstrukcja. Dach pojazdu i szkielet ścian będą wykonane z lekkich materiałów, co zmniejszy jego wagę – czyli parametr bardzo istotny dla zasięgu każdego pojazdu elektrycznego. Szkielet wykonany jest w technologii samonośnej (bez oddzielnej ramy nośnej) z lekkich otworowanych i giętych elementów ze stali nierdzewnej oraz z lekkich i wytrzymałych elementów z laminatów poliestrowych - zapewniający odpowiednią wytrzymałość a zarazem bezpieczeństwo pasażerom i kierowcy. Nowoczesna przestrzenna konstrukcja umożliwi swobodną aranżację wnętrza i łatwe przystosowanie pojazdu zarówno na potrzeby autobusu szkolnego, do potrzeb komunikacji miejskiej i podmiejskiej. Autobus jest przystosowany do potrzeb osób z niepełnosprawnościami.

Więcej o E-busie Rafako przeczytacie w kolejnych "Nowinach Raciborskich".

źródło: Rafako, oprac. żet

6 komentarzy

Śledź tę dyskusję
Zapoznaj się z regulaminem
zaloguj się lub załóż konto, żeby zarezerwować nicka [po co?].
~TablicoEkspert (78.31. * .162) 20.12.2018 08:34
oceniono 1 raz
1
Zgłoś

Tablice rejestracyjne to też makieta. Więc z tym dopuszczeniem do ruchu to wcale nie jest takie pewne...

~secretkey (83.16. * .69) 19.12.2018 21:02
oceniono 2 razy
2
Zgłoś

@Toffi To samo pomyślałem. :-D Tablice rejestracyjne już ma czyli do ruchu jest dopuszczony (homologacje i te sprawy). Fajnie, jeśli cena będzie atrakcyjna i stacje ładowania nie za drogie to ma dużą szansę - przynajmniej w bogatszych miastach. Jestem ZA.

zezem 19.12.2018 15:53
oceniono 1 raz
1
Zgłoś

życzę powodzenia w projekcie.

czekam na przejście wszelkich testów bezpieczeństwa , otrzymanie stosownych certyfikatów na przewóz osób i poruszania się po drogach UE.

Toffi 19.12.2018 15:50
oceniono 1 raz
1
Zgłoś

Super !!! 42 zdjęć i dalej nie wiem jak ten autobus wygląda. Wnętrze wogóle pokazali ? a układ napędowy ? baterie ? to już gotowy autobus czy makieta ?!

~takasobieimporezka (83.10. * .138) 19.12.2018 15:32
oceniono 1 raz
1
Zgłoś

kofita polny jak zawsze na planie ,wierzba ze swobodką tez przyszli a. e- bus oczywiście w ramach walki ze smogiem przyjechał na lawecie z silnikiem diesla.
ot życie.
ino czemu te w urzędach samorządowych ino sie po imprach smykają ? robota tam jakaś jest?

~heh (89.66. * .166) 19.12.2018 15:27
oceniono 1 raz
1
Zgłoś

Brawo!