Nowiny.pl
Nowiny.pl Regionalny Portal Informacyjny. Codzienny serwis newsowy z terenu Subregionu Zachodniego woj. śląskiego (powiat raciborski, wodzisławski, rybnicki, jastrzębski i żorski).
JastrzebieOnline.pl
JastrzebieOnline.pl JastrzebieOnline.pl to najczęściej odwiedzany portal z Jastrzębie-Zdroju. Codziennie tysiące mieszkańców miasta dowiaduje się od nas o wydarzeniach dziejących się w Jastrzębiu.
eZory.pl
eZory.pl eZory.pl to nowy portal o Żorach stworzony z myślą o dostarczaniu najświeższych i aktualnych informacji lokalnych dla mieszkańców Żor, dotyczących wydarzeń kulturalnych, społecznych, sportowych oraz ważnych informacji miejskich.
AgroNowiny.pl
AgroNowiny.pl Regionalny portal dla rolników. Najnowsze Wiadomości dla rolników, ceny i fachowe porady. Produkcja rolna, hodowla, uprawy, aktualne cenniki rolnicze, technika rolnicza, prawo i agrobiznes.
HistoriON.pl
HistoriON.pl HistoriON to portal dla pasjonatów lokalnej historii. Odkryj fascynującą historię naszego regionu - ciekawe artykuły, wydarzenia, ikony PRL-u, kartka z kalendarza, bohaterowie lokalni, ludzie tej ziemi i biografie na nowym portalu HistoriON.pl
Praca.nowiny.pl
Praca.nowiny.pl Regionalny serwis z ogłoszeniami o pracę oraz informacjami w rynku pracy. Łączymy pracowników i pracodawców w całym regionie.
RowerON
RowerON Projekt „RowerON – wsiadaj na koło, będzie wesoło” to promocja regionu, jego walorów przyrodniczo-kulturowych, infrastruktury rowerowej oraz zachęcenie mieszkańców do aktywnego i zdrowego spędzania czasu.
InspiratON
InspiratON Projekt edukacyjno-medialny „InspiratON – Czas na Zawodowców”, który pomaga uczniom wybrać dobrą szkołę, ciekawy zawód, a potem znaleźć pracę lub założyć własną firmę.
Kupuję - smakuję
Kupuję - smakuję Projekt „Kupuję - smakuję. Wybieram polskie produkty” promujący lokalnych i regionalnych producentów żywności oraz zakupy polskich produktów.
Sport.nowiny.pl
Sport.nowiny.pl Serwis sportowy z regionu. Piłka nożna, siatkówka, koszykówka, biegi. Wyniki, tabele, zapowiedzi.
Sklep.nowiny.pl
Sklep.nowiny.pl Sklep.Nowiny.pl powstał w odpowiedzi na coraz szersze potrzeby naszych czytelników i mieszkańców regionu. Zapraszamy na zakupy wyjątkowych limitowanych produktów!
Instytut Rozwoju Inspiraton
Instytut Rozwoju Inspiraton Instytut powołaliśmy do życia w odpowiedzi na rosnące zapotrzebowanie na przystępne kursy online rozwijające kompetencje zawodowe. Naszą misją jest tworzenie kursów wspierających rozwój kariery naszych kursantów.

Czy dron do tropienia smogu jest potrzebny?

Prezydent Wodzisławia Śląskiego Mieczysław Kieca chce namówić włodarzy miast i gmin powiatu wodzisławskiego na zakup nowoczesnego drona, który pomoże w walce z groźnym smogiem.

Czy dron do tropienia smogu jest potrzebny?

O sprawie pisaliśmy TUTAJ, ale czy dron na ten moment jest w ogóle potrzebny?

Gęsty dym unoszący się z kominów wielu domów bulwersuje ludzi, którzy starają się ogrzewać w sposób ekologiczny. – Często robią zdjęcia kominów i zamieszczają je w internecie, wysyłają do waszej gazety. Tylko trzeba mieć świadomość, że w wiekszości przypadków, właściciele dymiących kominów nie popełniają wykroczeń. Oni palą dozwolonym węglem, kupowanym często bezpośrednio na kopalniach. A kto pozwolił na to, że w obrocie handlowym znajduje się węgiel o dużej zawartości siarki czy popiołu? Takie normy wymyśliło ministerstwo – mówi Janusz Wyleżych, naczelnik wydziału ochrony środowiska, Starostwa Powiatowego w Wodzisławiu Śl.

4 listopada weszło w życie rozporządzenie ministra energii w sprawie wymagań jakościowych dla paliw stałych. Zakłada ono m.in. że maksymalna ilość siarki w paliwie stałym może wynosić 1,7%, popiołu 12%, zaś minimalna wartość opałowa musi wynosić od 18 do 24 Mj/kg w zależności od uziarnienia. Część ekspertów, zwłaszcza z tzw. alarmów antysmogowych krytykuje zapisy rozporządzenia, uważając, że normy są zbyt łagodne, zwłaszcza dotyczące siarki. – Tak wysokie poziomy siarki praktycznie nie występują w polskich węglach. Zastanawia więc, dlaczego postanowiono odrzucić propozycje, które znajdowały się w poprzednich projektach, zakładających limit na poziomie 1,3% – uważa Andrzej Guła z Polskiego Alarmu Smogowego. Wskazuje też na fakt, że normy zaczną obowiązywać dopiero 30 czerwca 2020 r. a więc za 1,5 roku. Do tego czasu w obrocie będą paliwa o jeszcze gorszych parametrach.

Nie brak wszakże opinii, że prawdziwy problem leży nie w jakości opału, a w sposobie jego spalania. Autorzy takich opinii, ekologów z alarmów antysmogowych nazywają zawodowcami, których celem nadrzędnym nie jest poprawa jakości powietrza, a wyeliminowanie z rynku węgla, poprzez wyśrubowanie jego cen. – Smog nie zniknie, ponieważ główną przyczyną dymu i smrodu nie są parametry węgla – uważa Wojciech Treter z portalu czysteogrzewanie.pl, który promuje metody tzw. czystego spalania paliw stałych, np. palenie węgla metodą od góry. – To nie brak norm na węgiel powodował, że ludzie kopcili, kopcą i będą kopcić. Będą kopcić nadal, dopóki nie zostaną poinformowani, jak się pali bez dymu – dodaje. Wskazuje, że ministerialne rozporządzenie nie obejmuje np. drewna, które często dostępne jest w sprzedaży, mimo jego sporego zawilgocenia.

(art)

Ludzie

Mieczysław Kieca

Prezydent Wodzisławia Śl.

50 komentarzy

Śledź tę dyskusję
Zapoznaj się z regulaminem
zaloguj się lub załóż konto, żeby zarezerwować nicka [po co?].
~Takaprawda (83.238. * .208) 11.12.2018 09:11

Robbi ten prąd o którym mówisz to musi pochodzić u nas co najmniej w 80% z węgla. Zgadzam się z tym że prąd powinniśmy być tańszy ale z wielu powodów będzie drożeć. 1 rosnące opłaty CO2. 2. Obciążenia z tytułu dopłat do fotowoltaiczne i wiatraków 3. Pozbycie się fragmentów infrastruktury (sieci dystrybucyjne a nawet całe elektrownie) na rzecz podmiotów prywatnych. Efektywność energetyki węglowej maleje też z powodu wprowadzania droższych OZE. Dzieje się tak dlatego że uruchomienie farmy OZE nie powoduje możliwości zamknięcia elektrowni węglowej. Ona pracuje tylko z mniejszą mocą wtedy gdy prąd daje ta farma. A jak pracuje z mniejszą mocą to produkuje droższy prąd bo koszty stałe elektrowni węglowej w małym stopniu zależą od stopnia wykorzystania jej możliwości produkcyjnych.

~dronnnn (93.105. * .149) 11.12.2018 03:58

w Raciborzu dron potrzebny na już ! ul.pszczynska , myslowicka

~EkoFanatyk (85.14. * .124) 09.12.2018 17:22

Sprawdzać i KARAĆ wszystkich trucicieli i NIE DOTOWAĆ pieców węglowych.Marklowice ydały ponad 2 mln i mają powietrze takie jak mieli

~www (94.254. * .85) 09.12.2018 16:37

Dron jest bardzo potrzebny.Prosimy używać go do kontroli w godzinach wieczornych i w nocy. W tym czasie ludzie spalają śmieci.

~Robbi (155.133. * .190) 09.12.2018 10:15

Wydają kasę na drogi sprzęt aby ludzi karać mandatami itp. Masakra!!! Wystarczy wprowadzić zakaz ogrzewania domów kotłami tradycyjnymi wprowadzić dopłaty rządowe dla odbiorców energii elektrycznej i jakość powietrza byłaby w normach. Ogrzewanie elektryczne byłoby najbardziej komfortowe i tanie ( urządzenie grzewcze dla jednego pomieszczenia to wydatek około 200 zł ). Wystarczy obniżyć koszty energii ale rządzący na siłę starają się utrzymać zbyt dla kopalń kosztem naszego zdrowia. Taka jest prawda!

~Mitas (188.147. * .49) 06.12.2018 11:04
oceniono 1 raz
1
Zgłoś

Nie przejmujcie się węglem jak z palących się w Żorach opon nie było żadnego smogu i żadnych szkodliwych substancji to co szkodliwego może być w węglu palmy oponami.A jeśli chodzi o drona to kto mi zagwarantuje że ciekawscy strażnicy miejscy nie bedom mi zaglądać do okna.

~Miks (188.147. * .49) 06.12.2018 10:58
oceniono 1 raz
-1
Zgłoś

A mi się wydawało że już kupili drona bo mi koło chaty w nocy lata jakiś koło parafii na wilchwach

~Elvir (188.137. * .192) 05.12.2018 21:53
oceniono 1 raz
1
Zgłoś

Żadne argumenty, jak chcecie żyć ekologicznie to proszę: izba, w niej dobytek, konie, krowy, itd, w zimie ciepełko, w lecie troszeczkę mniej ( bo zwierzątka na zewnątrz ) pachnie. za to w zimie ciepełko. Tak to wyglądało, tak nie dawno temu było. I orka ekologiczna bo koniki orkę zrobią. Wystarczy tych głupot.

~BrawoHanysy (85.14. * .124) 05.12.2018 21:32
oceniono 2 razy
2
Zgłoś

Dalej palcie węgiel i wymieniajcie piece węglowe na węglowe ,brawo hanysy,śląsk węglem stoi!!!
Starczy nam go jeszcze na 200 lat!!!

~heh (89.66. * .166) 05.12.2018 21:24

Stąd:
https://airly.eu/map/pl/#50.00643,18.45740

~Elvir (188.137. * .192) 05.12.2018 20:32
oceniono 1 raz
1
Zgłoś

No jeszcze jak byś wiedział o co w nich biega, graba.

~Elvir (188.137. * .192) 05.12.2018 20:30
oceniono 1 raz
1
Zgłoś

(PM10 676 % 338 µg/m³
PM2.5 788 % 197 µg/m³)
sąd masz takie dane, ze TV z Torunia ?

~dopajace (91.214. * .20) 05.12.2018 20:08
oceniono 1 raz
1
Zgłoś

jak ci sie na Śląsku wśród hanysow nie podoba to wracaj do swojej wiochy w Polsce gdzie twoja rodzina pali chrustem z lasu Będziesz mial świeże powietrze

~Pajace (85.14. * .124) 05.12.2018 19:59
oceniono 1 raz
1
Zgłoś

Wyjdz teraz na dwór jeden z drugim(mam na myśli obrońców czarnego syfu) i powąchaj jak tam fajnie pachnie,z czego ten syf na dworze?
Przecież tam dzisiaj jest tragedia !!!!
(PM10 676 % 338 µg/m³
PM2.5 788 % 197 µg/m³)
Pewnie ruskie coś rozsyłają.......
Powiem tak:
dalej palcie węgiel i wymieniajcie piece węglowe na węglowe ,brawo hanysy,śląsk węglem stoi,starczy nam go jeszcze na 200 lat!!!

~Elvir (188.137. * .192) 05.12.2018 19:59

Napisałeś tak: "2/ niemcy budują nie jedną elektrownie węglową ale zamykają ostatnią swoją kopalnię " skryj się chłopie głęboko. bo nawet google.com Tobie nie pomogą.

~Elvir (188.137. * .192) 05.12.2018 19:24

No tak, masz rację dużo prądu. Jednak z Twoim rozumowaniem ciężko, ta elektrownia jest na węgiel ( większe świństwo niż kamienny ) brunatny, którego mają pod dostatkiem. W razie konfliktu np. z Rosją są zabezpieczeni, nie kumasz, nic na to nie poradzę.

zezem 05.12.2018 17:00

no co za dupek.

1/ na pytanie " po co Niemcy budują tak wielką elektrownie węglową." odpowiem: żeby dużo prądu produkować !

2/ tylko nieudacznika życiowego może boleć czyjaś droga życiowa. Ja swoją wybrałem świadomie i jestem spełniony.

wy katoPISiorki, zawsze będziecie nieudacznikami.

~Elvir (188.137. * .192) 05.12.2018 16:47

Z tą energią odnawialną nie napisałeś wszystkiego, w Niemczech bierzesz taką instalacje i spłacasz z zysków, potem pracuje dla Ciebie. Ale czekam na odpowiedz na zadane pytanie.

~Elvir (188.137. * .192) 05.12.2018 16:27

I To cię boli, masz sąsiada górnika ( co przepracował 25, ma emeryturę, którą czy ja czy Ty nie będziesz miał po 65 roku życia, i pracuje odbierając miejsca pracy młodym, to jest chore ). Jednak nie odpowiedziałeś na moje pytanie.

zezem 05.12.2018 16:19
oceniono 1 raz
1
Zgłoś

i może cieszyć się z wypowiedzi adriana, że nie da zamordować polskiego węgla.

polski węgiel, was matoły, zamorduje.

zezem 05.12.2018 16:16

zazwyczaj nie odpowiadam średnio rozgarniętym, ale wyjątek:
1/ artykuł dotyczy smogu wytwarzanego w piecach węglowych w kotłowniach przydomowych a nie elektrowni,
2/ niemcy budują nie jedną elektrownie węglową ale zamykają ostatnią swoją kopalnię
3/ niemcy budują nowe "węglówki" jednocześnie mocno inwestując w "zieloną energię", przeciwnie do katoPISiorswa które z taką walczy
4/ niemcy jak wprowadzą restrykcyjne normy to ich przestrzegaj w przeciwieństwie do naszych patriotycznych zarządców,
5/ niemcy doprowadzili do sytuacji w której sprzedawcy prądu po takiej samej cenie muszą odkupować od gospodarstw domowych bez żadnych limitów, dlatego wszędzie gdzie się da ludzie montują fotowoltaikę, w naszej kaczo-polszcze koncerny z udziałem skarbu państwa robią wszystko żeby drogo sprzedać a za grosze kupić, dodatkowo ukarać w razie nie wywiązania się z limitu, co będzie prowadziło do gigantycznych kar za CO2.

coś jeszcze matołku ?

~fakiś (205.201. * .1) 05.12.2018 16:14

~Bronię Buhaha często ? W wodzisławiu wszędzie? Popatrz na drogę z Zawdy do Kokoszyc, z dołu do góry była ścieżka asfaltowa, tu taka nie może być, trzeba zerwać asfalt i zbudować z kostki. Zwykłe półmózgi takie ścieżki robią.Jakim trzeba być specjalistą, zobacz jak zrobili ścieżkę obok ronda ul Rybnicka obok PKP. Aż strach pomyśleć co się dzieje w głowach tych urzędników.

~Elvir (188.137. * .192) 05.12.2018 15:55

No może powiesz że tez ze mnie ciemny hanys?

~Elvir (188.137. * .192) 05.12.2018 15:53

zezem nie wtrącaj się, zadałem parę pytań kol. ~KimWang, swoja drogą nie wiem z której Korei jest, jednej, czy drugiej, ale to nie istotne. Ale Ciebie też zapytam po co Niemcy budują tak wielką elektrownie węglową. No nie stać Cię na odpowiedz?

zezem 05.12.2018 15:02

taaaa.....

katoPISiorstwo w sprawie czystego powietrza rozwiązanie widzi w węglu i kopcących kominach........

ale w oparciu o różaniec, koronkę, modlitwę i wrzutkę na tacę, bo to zapewni im ochronę przed smogiem.

~Elvir (188.137. * .192) 05.12.2018 14:46

Twój cytat " Większej ciemnoty energetycznej jak na Śląsku " dziękuje jestem Ślązakiem. Na pytania, dodam proste nie jesteś w stanie odpowiedzieć, a swojego sąsiada zgnoi potrafisz.. BRAWO

~KimWang (94.254. * .22) 05.12.2018 14:36
oceniono 1 raz
1
Zgłoś

I nikogo nie obrażam tylko tłumaczę że węgiel to przeżytek i zabójca naszego powietrza.

~KimWang (94.254. * .22) 05.12.2018 14:35

Z twoim myśleniem robiliby dzisiaj wiatraki węglowe,dobranoc

~Elvir (188.137. * .192) 05.12.2018 14:33

Potrafisz tylko obrażać, na proste pytanie nie odpowiesz. O czym tu z Tobą dyskutować, jak twoje myślenie jest takie " Lenin wiecznie żywy " czy solary będą pracować jak twój generator prądu na gaz przestanie pracować. Myślisz że tak będzie zawsze jak jest dziś, indianie też tak myśleli, i dziś jakiś 1 % jest w rezerwatach.

~KimWang (94.254. * .22) 05.12.2018 14:22

Mam solary podgrzewam nimi wodę (żona jest czysta i pachnąca) to powiedz mi teraz gościu kiedy mi niebo zakryją i kto ? Ruskie samoloty czy smugi na niebie?
A może lepiej kupić groszku i se pohajcowac na ciepłą wodę efekt ten sam prawda?

~Elvir (188.137. * .192) 05.12.2018 14:00

To widać, że tak tak powiem u Ciebie ( nie znam przyczyny, ani nie myślę żeby diagnozować ), skoro tak piszesz o tym zachodzie, to wytłumacz mi po co Niemcy BUDUJĄ pod Kolonią potężną elektrownię węglową? Po co likwidują elektrownie atomowe? Dlaczego inwestują w węgiel. Proste pytanie, ale nie dla Ciebie, nie oczekuję odpowiedzi, bo Cię na nią nie stać...

~KimWang (94.254. * .22) 05.12.2018 13:38
oceniono 2 razy
0
Zgłoś

Większej ciemnoty energetycznej jak na Śląsku to nie ma nigdzie,No cóż smog robi swoje ogranicza zdrowe myślenie.

~KimWang (94.254. * .22) 05.12.2018 13:32
oceniono 2 razy
0
Zgłoś

Powiedz to całej Zachodniej Europie żeby czym prędzej zainstalowali kopciuchy bo jak im gaz odetną to będą mieli czym palić i najlepiej niech se już kupią ze 2 tony groszku bo zdrożeje

~Elvir (188.137. * .192) 05.12.2018 13:29
oceniono 1 raz
1
Zgłoś

No Twoja postaw jest ekstra, tylko naśladować. Dobrze że 20 latek temu prądu nie podłączyłeś, bo to jak piszesz " Węgiel to całe zło " byś węgiel spalał. Naprawdę postawa pro ekologiczna. Nie KUMASZ co napisałem wcześniej, ale się nie dziwię. A swoją drogą jak klikasz, to masz agregat prądotwórczy na gaz?

~@KimWang (185.135. * .148) 05.12.2018 13:23
oceniono 2 razy
0
Zgłoś

To, że ci przez 20 lat nie zakręcili, nie oznacza jeszcze, że nie zakręcą. Ale głupotą jakichkolwiek rządzących tym krajem byłoby podejście do tematu w podobny sposób, jak ty do niego podchodzisz. Nie można liczyć w naszej sytuacji geopolitycznej, że skoro przez 20 lat nic się nie stało, to na pewno w przyszłości tez się nic nie stanie. To najgłupsze podejście z możliwych. W twoim przypadku za takie podejście, w razie gdyby rzeczywiście dostawy gazu szlag trafił, zapłacisz tylko ty, ewentualnie, ci którzy mieszkają z tobą pod jednym dachem (chyba, że ognisko w domu rozpalisz, albo masz kominek, które pewnie w ogóle nie dymi). Gdyby rządzący popełnili taki błąd (nazywam go jakośtobędzizmu), to zapłacimy za to wszyscy.

~KimWang (94.254. * .22) 05.12.2018 12:48
oceniono 2 razy
0
Zgłoś

Mam gaz 20lat i nigdy mi go jeszcze nie zakręcili wiec nie pier****l głupot.
Węgiel to całe zło im szybciej się go pozbędziemy tym szybciej będzie czysto i zdrowo.
95% ludzi w Europie zachodniej nie wie co to węgiel i jakoś żyją -fakt nie wszyscy mają dostawy przez wąską cieśninę duńską :))))))) to wina cieśniny !!!

~Elvir (188.137. * .192) 05.12.2018 12:44
oceniono 3 razy
-1
Zgłoś

I tu poruszyłeś problem, którego większość, zwykłych obywateli, oraz rządzących nie dostrzega. Wystarczy że Rosjanie zakręcą zawory z gazem, ropom i nawet chlebka nie upieczesz, bo na czym. Oto obraz uzależnienia się energetycznie z zewnątrz.

~@ghjkl (185.135. * .148) 05.12.2018 12:15
oceniono 3 razy
-1
Zgłoś

Tylko ciekawe czym te rury, albo zbiorniki napełnisz, jak któremuś z dostawców przyjdzie ochota zakręcić kurki rurociągów, którym gaz dostarczany jest do Polski. My mamy obecnie dwa kierunki dostaw gazu, w większości z Rosji, co chyba każdy średniozorientowany wie, że to państwo nie traktuje gazu jedynie jako towaru, a jako narzędzie uprawiania polityki. gaz płynie do nas również z Ameryki i bodaj Kataru, ale tu również jest niebezpieczeństwo, może nawet podwójne. Nie łudźmy się, że dla Ameryki sprzedaż gazu to jedynie biznes. To również narzędzie polityczne. A drugie zagrożenie, że gaz katarski czy amerykański dostarczany jest statkami. Bałtyk ma zaś to do siebie, że niesamowicie łatwo go zablokować w przypadku jakiegokolwiek konfliktu. Akwen mały, do tego wąskie cieśniny duńskie. A jak się takie wąskie szlaki blokuje, to już nasi sąsiedzi ze wschodu doskonale wiedzą i mają przećwiczone. Nie od parady trzymią na Bałtyku silną flotę a w Kaliningradzie silne lotnictwo.

~ghjkl (83.27. * .117) 05.12.2018 11:48
oceniono 2 razy
0
Zgłoś

maxiu gaz do naszych domów nie musi być dostarczany rurami. Rur nie ma a jednak na mojej ulicy jest kilka domów "na gaz". Kwestia kosztów, chętnie pozbył bym się czarnego badziewia z piwnicy. Kto koszta zawyża pisałem przedtem.

amol 05.12.2018 11:16
oceniono 1 raz
1
Zgłoś

Zapraszam tych głupszych wodzisławian do Rabki, jest zakaz palenia paliwem stałym, a smog i normy są najgorsze w Polsce! Moja rada na smog w Wodzisławiu - odwołać prezydenta !