Wtorek, 1 grudnia 2020

imieniny: Natalii, Blanki, Eligiusza

RSS

Epidemia na Śląsku:

Droga spełnionych marzeń

23.09.2018 14:00 | 0 komentarzy | ma.w

Pierwszy odcinek miejskiej obwodnicy ma już zielone światło by rozpoczęła się jego budowa. Są pieniądze, wszelkie potrzebne zgody i jeszcze w tym roku możemy poznać wykonawcę tej najdroższej inwestycji drogowej w najnowszej historii Raciborza.

Droga spełnionych marzeń
Wiesz coś więcej na ten temat? Napisz do nas

Dla Mirosława Lenka jako prezydenta Raciborza możliwość wpisania budowy tej drogi po stronie osiągnięć kadencji była na tyle istotna, że uzależnił od tego decyzję o starcie w jesiennych wyborach. Procedury się przeciągały, projektant borykał z problemami, a opozycja przyciskała: co z tą drogą prezydencie? Teraz na Regionalnej Drodze Racibórz – Pszczyna (RDRP) Lenk buduje swoją kampanię wyborczą. Ostatniego dnia sierpnia spotkał się na Zamku Piastowskim z marszałkiem Wojciechem Saługą i uzyskał od niego deklarację, że samorządy zrobią wszystko (czyli wydadzą tyle pieniędzy ile będzie trzeba) by droga powstała i Racibórz zbliżył się do Śląska. – Ilekroć tu do was jadę, przypominam sobie jak ważną sprawą jest ta droga, szybkie połączenie z autostradą – mówił włodarz województwa.

Obwodnica dwuczęściowa

Raciborski odcinek będzie ośmiokilometrowym odcinkiem RDRP, która ostatecznie ma liczyć 25 km i dać miastu dostęp do autostrady A1 w rejonie węzła Rowień. To również pierwszy odcinek obwodnicy miejskiej, której całość powstanie gdy GDDKiA (zarządca dróg krajowych) wybuduje trasę o długości 6 km między Bieńkowicami (od DK45), a ulicą Piaskową. W tej sprawie trwają w Katowicach ustalenia ws. szczegółów przetargu na dokumentację projektową.

Niewiele prywatnej ziemi

Jak zapewnia prezydent Mirosław Lenk (wypowiedź z sesji rady miasta) sprawy własności gruntów, które zostaną zajęte pod budowę RDRP na jej raciborskim odcinku zostały uregulowane, bo tzw. ZRID (rodzaj pozwolenia na budowę) zastępuje decyzję wywłaszczeniową. Właściciele działek i nieruchomości mają jeszcze czas by się opowiedzieć czy przystaną na warunki wojewody. – Na raciborskim odcinku jest niewiele prywatnych terenów. Dominują obiekty publiczne, gminne i skarbu państwa – wyjaśnia M. Lenk. Jego urząd potrzebował 5 lat – jak podkreśla: ciężkiej pracy – aby doprowadzić sprawę dokumentacji RDRP do końca. – Najtrudniej było uzyskać warunki środowiskowe. Przeszliśmy przez wszystkie szczeble odwoławcze – zaznacza prezydent. Racibórz był pierwszą gminą, która w obecnym rozdaniu środków unijnych spełniła wszystkie formalności.

Wypłaty ruszyły

– Obecnie rozpoczęto prace związane z przygotowaniem przetargu na roboty budowlane etapu raciborskiego. Urząd Wojewódzki rozpoczął wypłaty odszkodowań. Z naszej informacji wynika, iż cały proces będzie trwał około 1 roku, poza sytuacjami, gdzie właściciele złożyli oświadczenie o wydaniu nieruchomości – przekazał magistrat w materiałach prasowych dot. RDRP.

(ma.w)


Z uwagi na prognozowane natężenia ruchu w połowie okresu eksploatacji (2036 r.) przyjęto następujące przekroje drogi:

• odcinek od DK45 w Rudniku do DW919 ul. Rudzka – droga klasy GP ½ ( jednojezdniowa),

• odcinek od DW919 ul. Rudzka do ul. Sportowej w Rybniku • droga klasy GP 2/2 (dwujezdniowa)


Liczby obwodnicy

• 8 km – długość

• 166 mln zł – koszt

• 28 ha – gruntów zajętych pod drogę

• 28 mln zł – koszt wykupu gruntów

• 1216 – liczba działek pod drogę

• 4 – liczba węzłów drogowych

• 6 – liczba obiektów inżynierskich


Marszałek pełen wiary

– Nie wyobrażamy sobie żeby przestać – powiedział w Raciborzu marszałek Saługa pytany czy samorządom starczy pieniędzy gdy cena z przetargu przekroczy posiadane przez województwo środki unijne. – Nie będziemy mówili co będzie, chcemy złożyć dokumenty na przetarg. Zapłacimy tyle ile to musi kosztować – odparł. Budowę RDRP szacuje się na ok. 200 mln zł. Dotacji z UE jest o 50 mln mniej. Czy na trudnym rynku pracy znajdą się ludzie do budowy drogi? – Przekonamy się. To ciekawy odcinek, coś nowego i dużego, więc liczymy na duże zainteresowanie poważnych firm. Ileś dróg się wykonuje teraz na Śląsku mimo trudności z zatrudnieniem – przekonywał 31 sierpnia W. Saługa. Chwalił starania raciborskich urzędników w doprowadzeniu do szczęśliwego końca prac nad dokumentacją. – Wnioskujący o budowę DTŚ wschód wciąż nie mają decyzji środowiskowej – porównał włodarz województwa.

Ludzie:

Mirosław Lenk

Mirosław Lenk

Radny Miasta Racibórz, były prezydent.