Bezpiecznie we własnym domu
Miasto Jastrzębie-Zdrój, stowarzyszenie „EBI Association” oraz OpiekaNOVA zapraszają seniorów do udziału w projekcie „Bezpiecznie we własnym domu – nowoczesne technologie w usługach opiekuńczych dla seniorów i osób nie w pełni samodzielnych z podregionu rybnickiego”.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską, realizowany jest od 1 czerwca 2017 do 31 maja 2019 r. Przeznaczony dla 290 osób nie w pełni samodzielnych (głównie seniorów) z podregionu rybnickiego, których aktywność jest ograniczona do własnego domu z uwagi na podeszły wiek, niepełnosprawność czy stan zdrowia.
Osoby te otrzymają urządzenia teleinformatyczne (bransoletkę lub wisiorek) pozwalające na 24-godzinny kontakt z pracownikami Centrum Alarmowego, którzy pomogą podopiecznym w przypadku zagrożenia ich życia lub zdrowia, ale także w przypadku podwyższonego stresu, lęku czy samotności. Teleopiekun przeanalizuje sytuację, wesprze psychologicznie podopiecznego i w razie potrzeby skontaktuje się ze służbami ratunkowymi lub stworzoną w projekcie siecią pomocową (sąsiadami, opiekunami, rodziną podopiecznego lub pielęgniarką).
Informacje o projekcie oraz formularze zgłoszeniowe można uzyskać w biurze projektu przy ul. Armii Krajowej 25 w Jastrzębiu-Zdroju oraz w Ośrodku Pomocy Społecznej w Jastrzębiu-Zdroju. Osoba kontaktowa w sprawie projektu: Anna Kuśnierz tel. 32-470 60 77, a.kusnierz@ebi.org.pl.
Kto może wziąć udział w projekcie?
Seniorzy (60+);
osoby niesamodzielne w min. jednej czynności dnia codziennego;
osoby o zagrażającym życiu stanie zdrowia, w którym możliwe są nagłe np. ataki, wstrząsy itp.;
osoby niepełnosprawne;
osoby korzystające ze świadczeń pomocy społecznej lub kwalifikujące się do takich świadczeń.
Jak w praktyce wygląda system teleopieki?
1. Podopieczny w domu nosi niewielkie urządzenie na nadgarstku lub na szyi. Wyposażone jest ono w jeden guzik umożliwiający wezwanie pomocy. Dodatkowo w mieszkaniu zamontowany jest nadajnik, który pozwala na to, by system działał w całym domu.
2. Wciśnięcie guzika w razie wypadku powoduje natychmiastowe połączenie się z teleopiekunem. Bez względu na porę dnia lub nocy w centrum alarmowym czekają na wezwania doświadczeni w pracy z seniorami opiekunowie, psycholodzy, asystenci.
3. Teleopiekun, czyli wykwalifikowany pracownik centrum ocenia sytuację i zawiadamia osoby podane do kontaktu, np. sąsiadkę, syna, wnuczkę, a w razie konieczności – wzywa pogotowie. Pozostaje w kontakcie do momentu udzielenia pierwszej pomocy lub rozwiązania problemu.
Jak wskazują badania:
70 proc. upadków w domach ludzi powyżej 65. roku życia zdarza się podczas kąpieli w łazience, gdy dostęp do telefonu jest niemożliwy.
Ponad 40 proc. osób powyżej 65. roku życia po upadku nie może się samodzielnie podnieść, a więc także dotrzeć do telefonu, aby wezwać pomoc.
Ponad połowa osób w chwili zagrożenia i stresu nie potrafi wybrać właściwego numeru telefonicznego do służb ratunkowych.