środa, 24 kwietnia 2019

imieniny: Aleksandra, Horacego, Grzegorza

RSS

15.11.2016 07:00 | 1 komentarz | mak, art

Godów, Gorzyce i Lubomia zapłacą dużo więcej za komunikację autobusową. Na przykład Gorzyce, które wydają obecnie 391,6 tys. zł, będą musiały przeznaczyć aż 555,2 tys. zł. 

Coraz droższe te autobusy
Wiesz coś więcej na ten temat? Napisz do nas

Godów, Gorzyce i Lubomia to gminy, w których działa powiatowa komunikacja autobusowa. Oznacza to tyle, że za pośrednictwem powiatu gminy te dorzucają się do komunikacji oferowanej przez PKS Racibórz. – Gminy nie dopłacają do komunikacji powiatowej, lecz uczestniczą w jej kosztach, ponieważ powiat organizuje dla nich komunikację gminną, dzięki czemu część mogła na przykład zrezygnować z usług tzw. gimbusów – tłumaczy Wojciech Raczkowski z biura promocji w Starostwie Powiatowym w Wodzisławiu Śl.

Niebezpieczne rozmiary

Niedawno gminy otrzymały prognozy, z których wynika, że w przyszłym roku będą musiały przeznaczyć na komunikację autobusową dużo więcej, niż obecnie. – Dostaliśmy szacunek kosztów na przyszły rok. Przybiera to niebezpieczne rozmiary. Dochody się nam nie zwiększają, a budżet nie jest z gumy – mówił na ostatniej sesji rady gminy w Lubomi wójt Czesław Burek. Po sesji powiedział nam, że komunikacja powiatowa i tak jest tańsza niż ta organizowana przez MZK, ale z kolei gminy powiatu raciborskiego nie dopłacają do komunikacji wcale. – My jesteśmy więc gdzieś pośrodku, jeśli chodzi o dolegliwość finansową – stwierdził.

Gminy zapłacą znacznie więcej

Obecnie (2016 r.) gminy powiatu wodzisławskiego rekompensują PKS w Raciborzu za pośrednictwem powiatu następujące kwoty za komunikację autobusową: Godów – około. 354,9 tys. zł, Gorzyce – około. 391,6 tys. zł, Lubomia – 318,2 tys. zł.

Ma być jednak dużo drożej. Planowane kwoty rekompensat ze strony gmin to: Godów – około 503,1 tys. zł, Gorzyce – około 555,2 tys. zł, Lubomia – około 451,1 tys. zł

Powiat tłumaczy, że planowany wzrost wynika z konieczności utworzenia funduszu na odbudowę taboru autobusowego. Przewidywane wpływy na fundusz w 2017 roku to 517 tys. zł. Jest to kwota niezbędna na obsługę leasingu. Koszt nowego autobusu to około. 600 – 800 tys. w zależności od marki, typu i wyposażenia.

Czytaj podobne