Poniedziałek, 21 października 2019

imieniny: Urszuli, Hilarego, Celiny

RSS

Remont Jastrzębskiej i Wodzisławskiej zagrożony?

21.10.2016 19:00 | 0 komentarzy | art

Remont Drogi Wojewódzkiej nr 933 może stanąć pod znakiem zapytania.

Remont Jastrzębskiej i Wodzisławskiej zagrożony?
Wiesz coś więcej na ten temat? Napisz do nas

Obecnie trwa projektowanie przebudowy DW 933. Firma, która się tym zajmuje, ma czas na opracowanie projektu wraz z uzyskaniem tzw. Zezwolenia na Realizację Inwestycji Drogowej do 31 grudnia tego roku. Zaniepokojenie w Mszanie wzbudził fakt, że znacznie szybciej ma zostać ogłoszony przez Urząd Marszałkowski w Katowicach nabór wniosków na dofinansowanie m.in. zadań drogowych w ramach funduszy unijnych. – Wnioski miały być zbierane przez urząd marszałkowski w styczniu, lutym przyszłego roku, tak by po uzyskaniu pozwolenia na budowę można było wnioskować o środki na przebudowę ulicy Wodzisławskiej. Teraz okazuje się jednak, że nabór ma ruszyć znacznie szybciej, bo w październiku i potrwać do 29 grudnia. Obawiamy się, że do tego czasu projektant nie zdąży uzyskać pozwolenia. Tym bardziej że stoją przed nim różne procedury administracyjne – nie kryje obaw Mirosław Szymanek, wójt Mszany.

– Owszem istnieje takie ryzyko – przyznaje Ryszard Pacer, rzecznik prasowy Zarządu Dróg Wojewódzkich w Katowicach. Jednostka ta podlega pod urząd marszałkowski. Pacer wyjaśnia, że Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska musi wydać opinię o projekcie przebudowy drogi, a wojewoda wydać zezwolenie na budowę. Zarazem uspokaja: – Ze stanu zaawansowania przygotowań do uzyskania zezwolenia na realizację inwestycji, które wydaje wojewoda, można sądzić, że otrzymamy je w odpowiednim czasie – mówi.

Droga Główna Południowa na dalszym planie

Wójt Mszany woli jednak dmuchać na zimne. Dlatego poprosił radę gminy w Mszanie, by przegłosowała uchwałę, popierającą go w sprawie realizacji przebudowy drogi. Uchwała zostanie przesłana do samorządów, przez które DW 933 przebiega. Wójtowi Mszany zależy na tym, by projektant zdążył uzyskać pozwolenie na budowę przed zamknięciem naborów wniosków. – Bez wsparcia unijnego ta droga nie zostanie przebudowana. A dla naszej gminy ta droga jest bardziej priorytetowa niż budowa Drogi Głównej Południowej. Stoimy na stanowisku, że najpierw trzeba doprowadzić do porządku istniejące drogi, a dopiero później budować nowe – wyjaśnia Szymanek, zaznaczając zarazem, że zdaje sobie sprawę z faktu, że inne samorządy priorytety mogą mieć inaczej poustawiane. Stąd pytanie, czy inicjatywę wójta Mszany poprze np. Wodzisław.

Trzy wodzisławskie priorytety

W wodzisławskim magistracie wyjaśniają, że realizacja przebudowy ulicy Jastrzębskiej jest dla Wodzisławia priorytetem w krótkiej perspektywie. Włodarze miasta wskazują na bardzo zły stan techniczny tej drogi, na to, że stanowi ona połączenie Wodzisławia Śląskiego z węzłem autostrady A1. Uważają za konieczność przebudowę skrzyżowań w celu poprawy bezpieczeństwa i płynności ruchu drogowego. Tyle że tu nie nastawiają się tylko na przebudowę DW 933, ale również liczą na przebudowę ważnej dla Wodzisławia DW 936 (ul. Młodzieżowa w Kokoszycach i Zawadzie) oraz budowę Drogi Głównej Południowej. Prezydent miasta planuje skierować pod obrady rady miejskiej uchwałę ws. apelu o uwzględnienie dokumentacji projektowych dla DW 936, DW 933 oraz DGP w perspektywie finansowej Unii Europejskiej na lata 2014–2020. Jednocześnie w Wodzisławiu zdają sobie sprawę z faktu, że środki unijne przeznaczone na budowę i przebudowę dróg wojewódzkich na terenie województwa śląskiego są bardzo ograniczone. – A o ostatecznych priorytetach i możliwościach realizacji wnioskowanych przebudów będą decydować władze województwa śląskiego, z uwzględnieniem możliwości finansowych województwa i możliwości dofinansowania ze środków UE – przypomina Dariusz Szymczak, zastępca prezydenta Wodzisławia.

Artur Marcisz


Bieżąca naprawa może być byle jaka?

Kilka dni temu zostały przeprowadzone prace remontowe na skrzyżowaniu DW 933 z DW 930 (ul. Moszczeńska) w Mszanie. Nasi czytelnicy nie kryją oburzenia sposobem wykonania remontu. – Położone zostały dwa dywaniki asfaltu, a pomiędzy nimi pozostawiono kilkadziesiąt centymetrów starej nawierzchni. Czy naprawdę nie można było położyć asfaltu na całej szerokości jezdni i doprowadzić ten odcinek drogi do jakiegoś standardu? – dopytuje nasz czytelnik. Ryszard Pacer wyjaśnia, że nie był to remont, a bieżąca naprawa zniszczonej nawierzchni. Rzecznik prasowy ZDW dodaje, że skrzyżowanie zostanie przebudowane w ramach przebudowy całej DW 933.