środa, 17 lipca 2019

imieniny: Anety, Aleksego, Julietty

RSS

Uczniowie Gimnazjum nr 5 odkrywają, eksperymentują i dociekają

29.02.2016 12:19 | 0 komentarzy | ż

Realizacja 2 zadania „odkrywaj, eksperymentuj, dociekaj” w programie CEO „Szkoła z klasą 2.0” w Gimnazjum Nr 5 im. Jana Pawła II w Raciborzu.

Uczniowie Gimnazjum nr 5 odkrywają, eksperymentują i dociekają
Wiesz coś więcej na ten temat? Napisz do nas

Podczas kolejnych zajęć języka polskiego przeprowadzonych przez panią Beatę Mróz - Kajsturę w ramach programu "Szkoła z Klasą 2.0" Uczniowie 1a poruszyli ważny temat prawidłowego i selektywnego korzystania z Internetu. Zauważyli, że problemem wśród młodzieży jest kopiowanie wypracowań z sieci. Żeby sprawdzić, czy warto to robić, przeprowadzili eksperyment. Polegał on na skopiowaniu z różnych stron internetowych wypracowań pt. "Charakterystyka Romeo" (lekcja odbywała się tuż przed rozpoczęciem omawiania lektury). Następnie losowo podzieleni na grupy uczniowie wypisywali ze swoich wypracowań określone informacje dotyczące cech, zachowań i zmian, jakie zaszły w życiu Romea. Po porównaniu kilku wypracowań z Internetu okazało się, że zawierają one sprzeczne informacje i często bardzo różnią się faktami. Uczniowie znaleźli także sporo błędów językowych, ortograficznych i interpunkcyjnych w wypracowaniach pobranych z sieci. Tym samym uznali, że nie można i nie ma sensu wykorzystywać Internetu, jako źródła, które "odrobi" za nas zadanie domowe. Nauczyli się, że należy korzystać z niego selektywnie i pamiętać, że strony, www nie są nieomylne.

Na lekcji historii, prowadzonej przez panią Magdalenę Pordzik uczniowie klasy I c (22 uczniów) realizowali wybrany przez siebie temat „Jak starożytni mówcy wygłaszali swoje mowy?” Najpierw uczennica zaprezentowała prezentację dotycząca mówców i filozofów greckich w sali historycznej, następnie wybrani uczniowie (5 uczniów) w sali czarnego teatru zaprezentowali wybrane przez siebie fragmenty mów, a pozostali byli widzami. Podczas swojej pracy uczniowie byli zaangażowani, dobrze znali swój tekst. Udało im się skupić uwagę swoich kolegów i koleżanek oraz zainteresować ich tematem. Uczniowie doskonalili poprzez to umiejętność jasnego i precyzyjnego myślenia oraz formułowania wypowiedzi ustnych. Występy były nagrywane.

Na kolejnej lekcji uczniowie mieli okazję oglądać nagrany film z realizacji zadania podzielić się odczuciami i refleksjami związanymi z nietypową lekcja historii. Drugie zadanie z geografii, które realizowała pani Róża Szramek „Odkrywaj, eksperymentuj, dociekaj” w ramach działań „Szkoły z klasą 2.0” Było związane z erupcją wulkaniczną. Ogólnie w przygotowaniu i przedstawieniu doświadczenia brało udział 12 uczniów, a obserwatorami byli wszyscy uczniowie klasy I a, b i c obecni podczas lekcji geografii „erupcja wulkaniczna – doświadczenie”, a także na zajęciach pozalekcyjnych z geografii, gdzie 3 uczniów przedstawiło doświadczenie, a obserwowali je uczniowie klas I – III obecni na kółku geograficznym. Uczniowie wykazali się dużą pomysłowością w użyciu materiałów do budowy makiety wulkanu, a także innowacyjnością w użyciu materiałów do wykonania erupcji wulkanicznej. Choć samo doświadczenie miało podobny przebieg, to jednak różnorodność wulkanów i erupcji powodowała zaciekawienie i spontaniczne reakcje uczniów. Należy nadmienić, że opis tego zadania został oznaczony, jako dobre praktyki w „Szkole z klasą 2.0”.

źródło: G5