Piątek, 18 października 2019

imieniny: Juliana, Łukasza, Bratumiła

RSS

Wodzisław wraca na kolejową mapę Polski

02.12.2015 11:28 | 13 komentarzy | tora

- Kto raz skorzystał z pociągu i zobaczył, że przejazd jest wygodny i szybki, to wraca do kolei - przedstawiciele PKP Polskich Linii Kolejowych zachęcają do korzystania z nowych połączeń z Wodzisławia Śląskiego.

Wodzisław wraca na kolejową mapę Polski
Od lewej: Janusz Koper - wiceprezydent Rybnika, Artur Gliwicki - dyrektor projektu, Dariusz Szymczak - wiceprezydent Wodzisławia. Wodzisław zapowiada, że w ciągu trzech lat uruchomi nowoczesne centrum przesiadkowe. A już w połowie grudnia pasażerowie będą mieli zapewniony np. monitoring na parkingu przy dworcu, aby mogli bezpiecznie zostawiać swoje samochody na czas podróży koleją.
Wiesz coś więcej na ten temat? Napisz do nas

POWIAT Od połowy grudnia powrócą pociągi pasażerskie na trasę Rybnik – Chałupki, między innymi przez Radlin i Wodzisław. Odcinek ten pokonają w 40 minut. Stało się to możliwe dzięki rewitalizacji linii kolejowych nr 140 i 158. Inwestycja PKP Polskich Linii Kolejowych o wartości 178 mln zł wkracza właśnie w ostatnią fazę. Prace torowe zostały już zakończone, a na końcowym etapie jest montaż sieci trakcyjnej oraz urządzeń sterowania ruchem kolejowym.

Chcą być konkurencyjni

30 listopada odbyła się w Wodzisławiu konferencja prasowa, podczas której przedstawiciele PKP PLK podsumowali kończącą się inwestycję i zachęcali do korzystania z kolei. - Cała inwestycja sprowadza się do stwierdzenia: 40 minut z Rybnika do Chałupek, doskonała obsługa pasażerów na stacjach i przystankach, a także konkurencyjny transport kolejowy wobec obecnego transportu w regionie - mówił Mirosław Siemieniec, rzecznik PKP PLK.

Otwarcie na świat

Już 13 grudnia kolej na trasie z Rybnika do Chałupek ma stać się alternatywą dla transportu drogowego. W rozkładzie jazdy dokonano wielu zmian i udogodnień dla podróżnych. Wydłużona została relacja linii S71, dzięki czemu pociągi będą kursować do Chałupek, a wybrane do Bohumina. Rozkład jazdy na odcinku Rybnik – Chałupki zakłada 6 par pociągów w dni robocze i 4 pary w dni wolne od pracy. Priorytetem przy konstruowaniu rozkładu jazdy pociągów był możliwie dogodny dojazd z oraz do Katowic. Na odcinku Chałupki – Bohumin kursować będą codziennie 4 pary pociągów, a pomiędzy Katowicami a Rybnikiem wprowadzony zostanie specjalny pociąg przyspieszony, który zatrzymywać się będzie tylko na bardziej uczęszczanych stacjach.

Pierwszy raz w historii z Wodzisławia będzie można pojechać bezpośrednio pociągiem Intercity Eurocity do Warszawy czy Ekspres Intercity do Pragi. - Jest to historyczny moment. Wodzisław i inne miejscowości wracają na kolejową mapę Polski. Dzięki rewitalizacji linii mamy zapewnione bezpośrednie połączenia regionalne, ale też otwieramy się na świat - podkreślał podczas konferencji wiceprezydent Wodzisławia, Dariusz Szymczak.

Do stolicy naszego kraju codziennie odchodzić będą trzy składy, a podróż do stacji Warszawa Centralna zajmie około 3 godz. 30 min. Do Pragi chodzić będą codziennie dwa składy, cel osiągną po około 4 godz. 20 min. Codziennie trzema ekspresami dotrzemy do Ostrawy.

Pojedzie 80 km/h

Dzięki rewitalizacji podniesiona została prędkość rozkładowa do 80 km/h na odcinku Wodzisław Śl. - Chałupki. PKP PLK zapowiada, że pociągi będą taką prędkość ociągać. - Jeżeli założymy płynny przejazd na odcinku łączącym Rybnik z Chałupkami, to jest to bardzo dobra oferta - dodaje Siemieniec. - Jeśli weźmiemy pod uwagę fakt, że komunikacja autobusowa wykazuje długie czasy przejazdu, bo występują korki, to komunikacja kolejowa daje doskonałą alternatywę - dopowiada wiceprezydent Wodzisławia.

Wiaty, monitoring

Na zrewitalizowanej trasie pasażerowie będą mieli do dyspozycji 13 nowych, dostosowanych do potrzeb osób niepełnosprawnych peronów. Wyposażono je w nowe systemy oświetlenia, wiaty, zegary oraz megafony do zapowiadania pociągów. Dodatkowo na stacjach zainstalowano monitoring.

Jednym z priorytetów inwestycji była również poprawa bezpieczeństwa. Na odcinku z Rybnika do Chałupek wymieniono łącznie aż 43 rozjazdy oraz urządzenia sterowania ruchem kolejowym. Ku końcowi ma się montaż nowoczesnych urządzeń samoczynnej sygnalizacji przejazdowej na 24 zmodernizowanych przejazdach kolejowo-drogowych. Dodatkowo zrewitalizowano 30 km linii kolejowych oraz wyremontowano budynki nastawni, z których dyżurni kierują ruchem pociągów.

Tak duży projekt to wiele korzyści dla regionu, szczególnie że z nowych torów będą korzystać nie tylko pociągi pasażerskie, ale również towarowe. Dzięki modernizacji sieci trakcyjnej na odcinku Wodzisław Śląski – Chałupki ciężkie składy także przyspieszą do 80 km/h, co pozwoli przewieźć więcej ładunków i lepiej wykorzystać możliwości trasy. - Stanowi to ważny impuls rozwojowy dla firm inwestujących w regionie. Co równie ważne, dzięki wygodnemu połączeniu z Czechami, zyska również branża turystyczna. Wszystko to pozytywnie wpłynie na wzrost atrakcyjności gospodarczej regionu, który w dłuższej perspektywie przełoży się na zwiększenie liczby miejsc pracy oraz poprawę sytuacji ekonomicznej mieszkańców - informuje PKP PLK.

Zintensyfikowali prace

Przebieg samej inwestycji, która miała zakończyć się pod koniec października, był dość burzliwy. Samo przygotowanie zadania wiązało się kilkumiesięcznym procesem odwoławczym w Krajowej Izbie Odwoławczej, co spowodowało, że start inwestycji był nieco opóźniony. - Później mieliśmy do czynienia z różnymi falami, jeśli chodzi o intensyfikacje prac, natomiast w ostatnich miesiącach wykonawca zmobilizował wszystkie siły i wszystko wskazuje na to, że odniesiemy sukces i bezpieczny start - podsumowuje Artur Gliwicki, dyrektor projektu.

(mak)


Liczby w inwestycji:

30 km zrewitalizowanej linii kolejowej
13 nowych peronów
43 wymienione rozjazdy
24 zmodernizowane przejazdy kolejowo-drogowe
3 014 ścianek peronowych
4 138 m kw. kostki brukowej
124 tys. ton tłucznia
69,8 km szyn
54,5 tys. podkładów