Nowiny.pl
Nowiny.pl Regionalny Portal Informacyjny. Codzienny serwis newsowy z terenu Subregionu Zachodniego woj. śląskiego (powiat raciborski, wodzisławski, rybnicki, jastrzębski i żorski).
JastrzebieOnline.pl
JastrzebieOnline.pl JastrzebieOnline.pl to najczęściej odwiedzany portal z Jastrzębie-Zdroju. Codziennie tysiące mieszkańców miasta dowiaduje się od nas o wydarzeniach dziejących się w Jastrzębiu.
eZory.pl
eZory.pl eZory.pl to nowy portal o Żorach stworzony z myślą o dostarczaniu najświeższych i aktualnych informacji lokalnych dla mieszkańców Żor, dotyczących wydarzeń kulturalnych, społecznych, sportowych oraz ważnych informacji miejskich.
AgroNowiny.pl
AgroNowiny.pl Regionalny portal dla rolników. Najnowsze Wiadomości dla rolników, ceny i fachowe porady. Produkcja rolna, hodowla, uprawy, aktualne cenniki rolnicze, technika rolnicza, prawo i agrobiznes.
HistoriON.pl
HistoriON.pl HistoriON to portal dla pasjonatów lokalnej historii. Odkryj fascynującą historię naszego regionu - ciekawe artykuły, wydarzenia, ikony PRL-u, kartka z kalendarza, bohaterowie lokalni, ludzie tej ziemi i biografie na nowym portalu HistoriON.pl
Praca.nowiny.pl
Praca.nowiny.pl Regionalny serwis z ogłoszeniami o pracę oraz informacjami w rynku pracy. Łączymy pracowników i pracodawców w całym regionie.
RowerON
RowerON Projekt „RowerON – wsiadaj na koło, będzie wesoło” to promocja regionu, jego walorów przyrodniczo-kulturowych, infrastruktury rowerowej oraz zachęcenie mieszkańców do aktywnego i zdrowego spędzania czasu.
InspiratON
InspiratON Projekt edukacyjno-medialny „InspiratON – Czas na Zawodowców”, który pomaga uczniom wybrać dobrą szkołę, ciekawy zawód, a potem znaleźć pracę lub założyć własną firmę.
Kupuję - smakuję
Kupuję - smakuję Projekt „Kupuję - smakuję. Wybieram polskie produkty” promujący lokalnych i regionalnych producentów żywności oraz zakupy polskich produktów.
Sport.nowiny.pl
Sport.nowiny.pl Serwis sportowy z regionu. Piłka nożna, siatkówka, koszykówka, biegi. Wyniki, tabele, zapowiedzi.
Sklep.nowiny.pl
Sklep.nowiny.pl Sklep.Nowiny.pl powstał w odpowiedzi na coraz szersze potrzeby naszych czytelników i mieszkańców regionu. Zapraszamy na zakupy wyjątkowych limitowanych produktów!
Instytut Rozwoju Inspiraton
Instytut Rozwoju Inspiraton Instytut powołaliśmy do życia w odpowiedzi na rosnące zapotrzebowanie na przystępne kursy online rozwijające kompetencje zawodowe. Naszą misją jest tworzenie kursów wspierających rozwój kariery naszych kursantów.

Czy skrzyżowanie w Syryni może być bezpieczniejsze?

31 maja na skrzyżowaniu ulic Bukowskiej i Raciborskiej w Syryni doszło do groźnego zderzenia samochodów, w którym ranne zostały cztery osoby. Po tym zdarzeniu odżyła dyskusja na temat przebudowy skrzyżowania lub przynajmniej lepszego jego oznakowania.

Czy skrzyżowanie w Syryni może być bezpieczniejsze?

Co pewien czas na Buglowcu, obok stacji benzynowej dochodzi do groźnych zdarzeń drogowych. Tylko z naszej kroniki wynika, że od 2006 roku na skrzyżowaniu tym lub w jego pobliżu zginęło 5 osób, a co najmniej 19 zostało rannych. - Kiedyś była mowa o przebudowie tego skrzyżowania na rondo. I do tej pory nic w tej materii się nie zmieniło. Dlaczego? – pytają nasi czytelnicy. I zarzucają również nam, że tematem nikt się nie interesuje. Tymczasem przypomnijmy, że już kilka lat temu na naszych łamach informowaliśmy, że Zarząd Dróg Wojewódzkich nie ma wystarczających środków na to zadanie, dlatego możliwość przebudowy skrzyżowania na rondo widzi jedynie wtedy jeśli wsparcia finansowego udzielą samorządy. Włodarze gminy, na terenie której znajduje się feralne skrzyżowanie przyznają, że kilka lat temu rozmawiali z ZDW o poprawie bezpieczeństwa. - Byliśmy nawet gotowi partycypować w realizacji tego zadania, ale ZDW określił koszt przebudowy na tak absurdalnym poziomie, że nic z tego nie wyszło. Wyliczenia sprzed kilku lat, jeśli mnie pamięć nie myli oscylowały wokół kwoty 4 mln zł. To tyle ile wydajemy na 5 km dróg w nowych Nieboczowach. A ZDW twierdziło, że nie ma takich środków pieniężnych i przebudowę zrobi jak powiat z gminą wyłożą środki. Poza tym ZDW argumentowało, że to miejsce wcale nie należy do aż tak niebezpiecznych. Dlatego poprzestano na poprawie oznakowania. Wydawało się, że to pomogło, bo przez dłuższy czas nie było tam poważniejszych wypadków – mówi Czesław Burek, wójt Lubomi.

Wypadki przez zużyte oznakowanie?

W rzeczywistości sytuacja poprawiła się – przynajmniej jeśli chodzi o liczbę wypadków - po 2007 roku, po najtragiczniejszym z wypadków, w którym na skrzyżowaniu zginęły 2 osoby (matka i jej kilkumiesięczne dziecko), a kolejna osoba zginęła nieopodal skrzyżowania. Przez 5 kolejnych lat na skrzyżowaniu było w miarę spokojnie. Ale w 2012, 2014 i teraz w maju tego roku doszło do trzech kolejnych niebezpiecznych wypadków. Kierowcy, którzy do nas piszą zwracają uwagę, że być może jest to efekt tego, że oznaczenia na jezdni od kilku lat nie były odnawiane. - ZDW przestał odnawiać oznakowanie poziome na jezdni. Kiedyś były wyraźne linie stop, znak ustąp pierwszeństwa i znaki 50 km/h namalowane na jezdni. Podobnie wygląda sprawa z przycinaniem zieleni aby zarówno widoczność znaków jak i pojazdów była lepsza – pisze do nas Stanisław. I dodaje: - Niech ZDW chociaż linie zatrzymania, takie poprzeczne chropowate czerwone linie przed skrzyżowaniem od strony Gorzyc i Raciborza oraz znaki na jezdni wymaluje!

Co na to ZDW?

Zarząd Dróg Wojewódzkich w Katowicach przyznaje, że kilka lat temu przygotował koncepcję budowy ronda na tym skrzyżowaniu. - Z powodu ukształtowania terenu przebudowy wymagałyby także pokaźne odcinki dróg powiatowych, a nie tylko samo skrzyżowanie. Niestety władze powiatu odmówiły wtedy współpracy przy realizacji takiego przedsięwzięcia, zatem sprawa utknęła w martwym punkcie. Aby poprawić bezpieczeństwo wprowadziliśmy dodatkowe oznakowanie na wlotach dróg powiatowych – wyjaśnia Ryszard Pacer, rzecznik prasowy ZDW w Katowicach. Jak dodaje w najbliższym czasie ZDW ustawi na drogach powiatowych dodatkowe tablice ostrzegawcze. - Zakładam, że władze powiatu zgodzą się na to. Nasze kompetencje dotyczą jedynie dróg wojewódzkich, wraz ze skrzyżowaniami dróg niższej kategorii – mówi Pacer. Zaznacza też, że ZDW w Katowicach „nie przestał odnawiać oznakowania”. - Owszem piktogramy z ograniczeniem prędkości są zużyte, ale są widoczne. W niedługim czasie będą odnowione z zgodnie z harmonogramem odnowy oznakowania. Tzw. progi akustyczne można zainstalować na drogach powiatowych, ale może to wykonać jedynie zarządca tej drogi. – zaznacza Pacer. Jak dodaje również zieleń nie przesłania znaków, także na drogach powiatowych.

Ostrożności nigdy zbyt wiele

I rzeczywiście skrzyżowanie jest dobrze oznakowane. A mimo to wciąż dochodzi na nim do wypadków. Na przebudowę nie ma szans. Dlatego pozostaje apelować do kierowców o zachowanie ostrożności i baczne zwracanie uwagi na oznakowanie. 

(art)

 

Stanowisko Starostwa Powiatowego w Wodzisławiu Śl. w sprawie uwagi rzecznika ZDW w Katowicach Ryszarda Pacera o braku współpracy przy poprawie bezpieczeństwa na skrzyżowaniu w Syryni
O tym jak Zarząd Województwa Śląskiego i Zarząd Dróg Wojewódzkich w Katowicach dbają o należące do nich drogi może się przekonać każdy, kto zmuszony jest pokonać na terenie powiatu wodzisławskiego DW 933 lub DW936 (na wodzisławskim odcinku). Nawiązując zaś do niedawnego materiału opublikowanego na łamach Nowin Wodzisławskich dot. oznakowania dojazdów do autostrady A-1, wystarczy wspomnieć kwestię oznakowania drogi wojewódzkiej nr 933 w tym zakresie. Przypomnę, że na tej drodze, na wysokości skrzyżowania ul. Jastrzębskiej z ul. Łużycką w Wodzisławiu Śl. znak kieruje na wjazd na autostradę A-1 w…Świerklanach, choć do węzła w Mszanie jest o wiele bliżej. Przypomnę też, że znak ów pojawił się… po publikacji krytycznego materiału przez telewizję TVS w 2011 r. Od tego czasu w ZDW widocznie nie zauważono, że w 2014 r. uruchomiono już kolejny odcinek autostrady A-1 i mieszkańcy Wodzisławia Śl. najbliższy wjazd na autostradę mają już nie w Świerklanach, lecz w Mszanie. O tym w końcu jak wygląda troska ZDW o swoje drogi na terenie powiatu wodzisławskiego świadczy też zimowe ich utrzymanie. Podczas gdy w Jastrzębiu-Zdroju i powiecie raciborskim są one „czarne”, w powiecie wodzisławskim są zaśnieżone.
Zgodnie z ustawą o drogach publicznych to do zarządcy drogi wyższej kategorii należy budowa, przebudowa i utrzymanie skrzyżowań dróg wojewódzkich i powiatowych. Decyzje dotyczące przebudowy infrastruktury dróg wojewódzkich zapadają wyłącznie w Urzędzie Marszałkowskim i ZDW w Katowicach. Do Starostwa Powiatowego w Wodzisławiu Śl. nie wpłynęły żadne w tym zakresie propozycje współpracy, które Powiat na pewno rozważyłby.
Wyjątkiem były ponawiane przez władze regionu propozycje, aby Powiat Wodzisławski wziął na siebie ciężar utrzymania dróg wojewódzkich, nie zapewniając na ten cel wystarczających środków i to w ich obecnym fatalnym na większości odcinków stanie!
Z kolei wielokrotne monity ze strony Powiatu dotyczące stanu dróg wojewódzkich w zakresie bezpieczeństwa ruchu drogowego kończyły się niezbyt uprzejmymi odpowiedziami, w których służby marszałka zwalniają się z jakiejkolwiek odpowiedzialności albo takimi, w których padają stwierdzenia, że jeśli Powiat chce przebudowywać to tylko i wyłącznie na własny koszt i po spełnieniu wygórowanych wymagań ZDW.
Przykłady: skrzyżowanie w Mszanie gdzie wbrew opinii kierowców zdemontowano sygnalizację świetlną, o którą skutecznie swego czasu zabiegał Powiat i gmina Mszana, zignorowane przez ZDW i Zarząd Województwa starania o przebudowę skrzyżowania Pszowska - Górnicza w Wodzisławiu Śl., a także o remont ul. Jastrzębskiej i Młodzieżowej w Wodzisławiu Śl. (odpowiednio: DW 933 i DW 936).
Podobnie było odnośnie skrzyżowania ul. Bukowskiej (DW936) z ul. Raciborską w Syryni (droga powiatowa). Zdając sobie sprawę z niezbyt bezpiecznego rozwiązania w Syryni, gdzie o błąd kierowcy nie trudno, zwłaszcza w sytuacji regularnego łamania przez kierowców przepisów obowiązujących na tym skrzyżowaniu (znaki „Stop”), po kilku wypadkach w tym niestety śmiertelnych, to powiat (!) podjął starania o podjęcie skutecznych działań w zakresie poprawy bezpieczeństwa. Na zlecenie (i na koszt!) Starostwa w 2010r. powstała koncepcja budowy sygnalizacji świetlnej, na którą nie wyrażono zgody w ZDW (pismo w załączeniu). Powiat gotowy był wtedy wykonać projekt i partycypować w kosztach. Na temat propozycji instalacji sygnalizacji świetlnej i budowy prawoskrętów pozytywnie wyrażali się też wówczas policjanci.
Niestety ze strony ZDW zabrakło akceptacji dla pomysłu. W zamian padła propozycja rozwiązania problemu, która – w opinii służb powiatu odpowiedzialnych za sprawy dróg – miała na celu tak naprawdę niczego nie zmienić.
ZDW wskazało, że jedynym słusznym rozwiązaniem jest budowa ronda o średnicy 40 m! Oznacza to konieczność wykupu gruntów oraz przebudowę wlotów na długich odcinkach dróg powiatowych. Ze względu na nachylenie terenu powiat musiałby od strony mostku na wysokości siedziby PZD drogę znacznie podnosić, zaś od strony obecnej stacji benzynowej w kierunku Lubomi drogę obniżać.
Trudno też uwierzyć w dobrą wolę urzędników z województwa z jeszcze jednego powodu. Patrząc na profile rond wybudowanych w Cieszynie – także na drodze wojewódzkiej 938 (ulica Katowicka) – które są o wiele mniejsze niż to proponowane w Syryni i zostały wybudowane na wzniesieniu (co w Syryni wg ZDW miało być niemożliwe) można odnieść wrażenie, że odpowiedź ZDW na problem skrzyżowania ul. Bukowskiej i Raciborskiej miała charakter zaporowy. Wiadomo bowiem było że Powiat nie wyłoży kilku mln złotych na inwestycję, polegającą na zmianie profilu drogi powiatowej na odcinku 300 m, zwłaszcza że instalacja sygnalizacji świetlnej oraz budowa prawoskrętów w miejscach, gdzie jest to możliwe, rozwiązałaby problem.
Powiat ma inną politykę bezpieczeństwa niż ZDW. Stara się przewidywać zagrożenia i działa prewencyjnie. Proszę zwrócić uwagę na ilość przebudowanych lub zmodernizowanych skrzyżowań dróg powiatowych z gminnymi, gdzie Powiat jest administratorem. Efekty bezpieczeństwa osiąga się nie tylko przez milionowe inwestycje. Realizuje się to prostymi środkami poprzez korekty geometrii, kanalizując pasy ruchu czy wyposażając skrzyżowanie w sygnalizację świetlną (dla przykładu mini rondo w Czyżowicach, modernizacja skrzyżowania na ul. Moszczeńskiej w Mszanie poprzez budowę wyspy kanalizującej,  zabudowa sygnalizacji w Mszanie czy w Wodzisławiu Śl. na tzw. skrzyżowaniu pięciu dróg). Aktualnie zakończono też proces projektowania przebudowy skrzyżowania w Gogołowej w znacznie trudniejszych warunkach, przy dużych problemach z niweletą i odwodnieniem, a koszt inwestycji wyniesie tylko 2 mln złotych.  Budowę ronda w Syryni ZDW wyceniło tymczasem na ok. 6 mln zł. Wnioski są oczywiste.
Pan Pacer nie myli się natomiast w jednym: brakuje jakiejkolwiek współpracy nie tylko z Powiatem, ale również innymi samorządami powiatu (np. wieloletnie bezskuteczne starania gminy Mszana o chodnik przy DW 933 czy wodzisławskich rad dzielnic: Jedłownik, Kokoszyce i Zawada o budowę chodników i naprawę nawierzchni ul. Pszowskiej i Młodzieżowej). Ta zła wola nie leży jednak po stronie lokalnych samorządów.
Z poważaniem
Wojciech Raczkowski,
Rzecznik Prasowy Starostwa Powiatowego w Wodzisławiu Śląskim

Ludzie

Czesław Burek

Wójt Gminy Lubomia

14 komentarzy

Śledź tę dyskusję
Zapoznaj się z regulaminem
zaloguj się lub załóż konto, żeby zarezerwować nicka [po co?].
koło 28.06.2015 00:37

zxc-Prowda że się tam pozmieniało,Kamienio już nima, Drogi tyż inksze po powstaniu polderu,podobnie w Nieboczowach je. Ale drogi do szósowanio na Czechy są idealne, teraz poloki nawet asfalt przy moście na Odrze w Olzie zrobiły. A policyjo przed mostem sztrofy fali w soboty tym, co stowają przed sklepem ogrodniczym na poboczu, dobrze że som sklep taki ogłoszyni doł, bo te hieny policyjne to szkoda godać. Co sobota to sztyjc policyje kole tego sklepu, już woiym czamu tam te patałachy stoli, szukali zarobku.

koło 28.06.2015 00:29

zxc-Bez to chca być lepszy, dyć nie godom żech je lepszy.Jo sam żyja od urodzynio, od łepka chodza w te teryny, nocowali my na kamieniu całe wakacje w rok w rok, były też nieboczowy, kamień, jako nastolatek, to za ciężko zarobiono kasa kupiłech koło, pojeżdziłech trocha po Niemcach, Czechach i Słowacje, lubia piechty szlajać się po lasach, kajakiem pływać po rzekach, bez to też licza że baba mie zaskoczy czymś i bydzie mi przewodniczyć, skoro twierdzi że nie wiem kaj je skrzyżowani w Syryni z wjazdem na Grabówka, kaj żech od łepka z fotrym na mopliku na ryby jeździł....

zxc 27.06.2015 23:48
oceniono 1 raz
1
Zgłoś

1) @koło wierz mi że idla by cie pokonała, bo to jedna z najlepszych znawców topografii regionu, sory ale co do tego nie masz szans. Może 5 osób zna ją podobnie jak ona. Wierz mi wiem co piszę.
2) @mhl999 problem w tym, że przez takich gamoni co nie stosują się do znaków giną niewinni ludzie. Dlatego trzeba coś w tej sprawie zrobić.

koło 27.06.2015 21:19
oceniono 1 raz
-1
Zgłoś

idla-Mogymy zacznyć od środy, bo planuje wolne, jutro mom zakład z moją, że musza nazbiyrać krauza litrowo jagód, bo nie wierzy mi że w naszych okolicach są jagody, to też jutro jada w las i ij nazbiyrom krauza a może i dwie jagód.

koło 27.06.2015 21:17
oceniono 1 raz
-1
Zgłoś

idla-To co,jadymy, sprawdzymy się w topografii w realu a nie na necie, cykosz się czy podejmujesz rękawica?

idla 27.06.2015 21:02
oceniono 2 razy
2
Zgłoś

koło bredzisz nie na temat cos o czeskich polnych drogach,mam rade dla ciebie nie pij tego co pijesz

koło 27.06.2015 14:55
oceniono 2 razy
-2
Zgłoś

idla-Dziennie tam jeżdża, mogymy się zmietrzyć w topografii terenu, obejrzymy kiery bydzie lepszy. Jo bych cie stracił w tych terenach, puścił bych cie yno po czeskich polnych drogach i byś się straciła. Jak byś nie wiedziała, to są to miejsca kiery kożdy kolorz i wędkorz z naszego regionu zno, bo to najlepsze trasy na szosowani i trasa dobre łowiska czyli na polder i nieboczowy, ewentualnie skręcosz w prawo i mosz zaroz bażina, ale co ty o tym możesz wiedzieć...

idla 27.06.2015 13:18
oceniono 3 razy
3
Zgłoś

syrenianka koło to nawet nie wie gdzie to jest a zabiera głos.Po srei wypadków śmiertelnych wszyscy zarządcy dróg mówili o budowie ronda,widać ze to był słomiany zapał,a wypadki w tym miejscu są.Rondo by tam pomoglo,może zapytać w PZD kto budował rondo w Czyżowicach które utrudnia ruch? A w miejscu gdzie jest potrzebne nie mogą tego zrobić.Rondo w Czyżowicach bardzo utrudnia ruch samochodów ciężarowych i autobusów gdyż jest miniaturowe,dobre tylko dla osobówek.Więc władze starostwa popisały sie głupotą.

mhl999 26.06.2015 22:12
oceniono 2 razy
0
Zgłoś

popieram tych, którzy uważają, że za kółkiem trzeba myśleć o sytuacji na drodze a nie o niebieskich migdałach. nie zdziwię się, że ci "zamyśleni" kierowcy nie bardzo kojarzą znaki drogowe, wyjedzie taki pewnie od święta i myśli, że królem szos jest, bo póki nie ma świateł czy ronda to pewnie ma pierwszeństwo, a skrzyżowania to efekt wyłączonego myślenia. znaki na ogół nie stoją z byle powodu. wystarczy się do nich stosować. nie pomoże ani rondo ani światła, bo te też można przejechać w zamyśleniu. prościej zainstalować kamery i rejestrować wykroczenia. jak ktoś raz czy drugi dostanie mandat to może się opamięta w swojej głupocie.

syrynianka 26.06.2015 20:57
oceniono 3 razy
3
Zgłoś

do koło jechałaś tam w godzinach szczytu?

koło 26.06.2015 20:50
oceniono 2 razy
-2
Zgłoś

A co ci do rondo? Skrzyżowani je dobrze oznakowane, a jak komuś się nie chce stanyć, bo mo z kępi a ruch tam je mały, to już jego problem. Ronda się buduje tam, kaj je duże natężenie ruchu, aby korków nie było,a tam korków nima, bo małe natężeni ruchu je, bez to tera wypadków, bo większość myśli że się im udo , tym bardzi że widoczność tam je dobro.

Aśa 26.06.2015 12:51
oceniono 2 razy
2
Zgłoś

ronda trza!

expert 26.06.2015 12:37
oceniono 3 razy
3
Zgłoś

mylisz się. To miejsce jest bardzo niebezpieczne, bo przebiega tam główny ruch z Raciborza do A1. Osoby które spowodowały tam wypadek to bardzo często przejezdni, którzy jadąc monotonnie od Gorzyc czy Raciborza kilkadzięsąt kilomerów nagle trafiają na skrzyżowanie na którym trzeba się zatrzymać. Oczywiście to ich wina że jadą zamyśleni/zagapieni, ale nie zmienia to faktu,że wypadki spowodowali nie przez pośpiech, a przez zagapienie. Dowodzi temu wjazd na skrzyżowanie na pełnej prędkości. Zanim się coś powie warto coś na ten temat wiedzieć, a nie pisać bzury.

obsterwator_on 26.06.2015 12:24
oceniono 3 razy
1
Zgłoś

Jeżdzę tamtędy dość często.Niebezpieczne skrzyżowanie? To ludzie nie zatrzymują się przy znakach "STOP" i wymuszają wjazd bo nie chce im się czekać aż będą dogodne warunki do przejazdu i co niektórzy nawet zaczynają trąbić.
Oznakowania nie da się nie zauważyć.